dinsdag 15 oktober 2013

Normaal en twee vliegen in één klap

Ik wil heel even laten zien, wat ik gisteren bedoelde...dit was vanochtend om 8.00u:

En dan nog even de herfst:
onze tuin


ook op de Dobratsch is de herfst goed zichtbaar


Waar het vorig jaar allemaal nog nieuw en spannend was met de Etagenheizung, is dat nu heel anders...het is normaal! De oliekachel warmt in de ochtend het huis op (en het warme water) en rond een uur of tien in de ochtend laten we de oliekachel uit gaan. Je verneemt dan wel of het direct nodig is om verder te stoken met de Etagenheizung of dat je nog even kunt wachten. Met dagen als gisteren en eergisteren was het pas na 15.30u in de middag nodig, om de Etagenheizung aan te steken! Het hoort al helemaal bij mijn ochtendritueel, nadat ik Thijs weg heb gebracht, schud ik de Heizung even flink op met de hendel, zodat het overtollige as door het rooster zakt. Dit laat ik even 'bezinken' en daarna ga ik met de pook nog even over het rooster en verdeel het as in de aslade gelijkmatig, vervolgens vul ik de Heizung alvast met hout en indien nodig haal ik een volle korf hout uit de kelder erbij op. Tegen de tijd dat het dan nodig is om 'm aan te steken, hoef je er alleen nog maar een aanmaakblokje bij te leggen en aan te steken! Hahaha, je moet natuurlijk wel de hendels in de Kesselraum goed zetten/draaien, anders heb je iets later een probleem...dit hele omzetten kan pas nadat de oliekachel uit is natuurlijk. Klinkt misschien ingewikkeld, maar het valt best mee!

Bij de Taekwondo hebben ze de tijden iets aangepast, gelukkig! Eerst was het van ongeveer 18.00u tot ongeveer...nou ja, de ene keer 19.15u en de andere keer is het zelfs 19.45u geworden...toen heb ik er wat van gezegd, want dat is echt te laat! De jongens moesten daarna thuis nog douchen en dat terwijl ze normaal om 19.30u in bed liggen en dat dan twee keer per week! Aangezien er nu opeens vier nieuwe kinderen bij zijn gekomen, hebben ze besloten de groep op te delen en voor de kinderen daarmee om 17.30u te beginnen en de volwassenen om 18.30u. Volwassenen denk ik wel blij, les zonder al die kids en de ouders blij dat de kinderen er eerder door thuis zijn! Twee vliegen in één klap, noem ik dat. Jordy en Luuk zijn nu officieel ingeschreven en er is dus geen weg meer terug! Ze weten dat ze nu in elk geval een jaar bij de les moeten blijven, maar dat vinden ze geen probleem, want het is nog steeds reuze interessant wat ze er allemaal leren, ze hebben er ècht lol in! Ze zijn na het uur volledig gesloopt, maar ze hebben wel lachende gezichten! Gisterenavond hebben ze de maten van het Taekwondo pak bekeken en gepast en donderdag zullen dan de pakken er voor ze zijn! Dan wordt het natuurlijk nog weer interessanter :-). Ze kunnen nu thuis ook best al wat laten zien en ze leren er les voor les weer nieuwe bewegingen spelenderwijs bij, ook het tellen tot tien in het koreaans begint al vormen aan te nemen. De trainers zijn allebei heel serieus en strikt, net als de sport is en daar houd ik wel van...ik had namelijk doorgegeven vorige week, dat als Luuk en zijn vriendje teveel met andere dingen bezig zijn (en daarmee de les verstoren), dat ze er dan echt wat van mogen zeggen (niet iedereen durft of doet dat) en er desnoods een ander kindje tussen plaatsen, toen begon de ene trainer te lachen en zei: ''dat hadden we al in de gaten en dat gaat wel goed komen hoor!''

Vanmorgen weer heerlijk een was aan het balkon gehangen...


En dan nog even iets laten zien, wat ik steeds vergeten ben...Eriks kappen op de schoorstenen! Nu regenen ze in elk geval niet meer zo nat van binnen:

2 opmerkingen:

Liesbeth zei

Wat een mooie herfstplaatjes heb je weer. Jaloers ben ik op je,zo prachtig dat jullie daar wonen!! Geniet ervan...

Anoniem zei

Inderdaad !de herfst heeft zijn intrede ook bij jullie gedaan, en dan krijgen we gelijk weer een overzicht met al die mooie plaatjes .SUPPER!!!!! Ga zo door wij genieten mee .Groeten Ma....