maandag 25 augustus 2014

Klungeldingen, sigaretten en Ice Bucket

Toch vandaag nog maar een keer stof gezogen en de dweil erdoor gehaald...ik haat dweilen :-) . Maar ik vond de vloer toch te viezig na het weghalen van de Etagenheizung, ook al was die plek helemaal geboend en geschrobt en was alles gezogen en gestofd met natte doek... de vloeren in het huis hebben wel wat meegekregen van het roet...nu is alles weer heerlijk fris!
Daarna heb ik me maar even over de enorme berg strijkgoed gebogen, die loopt helaas niet vanzelf weg al heb ik dan weer geen hekel aan strijken! Strijkwerk houd ik ook altijd keurig bij, maar na zo'n weekend als het afgelopen weekend, was er simpelweg geen tijd voor.
Ach en toen nog wat klungeldingen meer in huis gedaan en daarna vond ik het wel prima voor vandaag! Inmiddels was een vriendje van Jordy aan komen fietsen. Jordy, Luuk en Thijs waren op het school'plein' aan het voetballen met de kinderen van onze gasten, toen het vriendje ook aan kwam fietsen en besloot mee te voetballen!

De jongens kwamen wat later binnen en na een uitnodiging van mij voor het middageten, is het vriendje blijven eten, nadat ik zijn moeder gebeld had. Na het eten is Jordy op zijn beurt met het vriendje meegegaan en die komt straks ergens weer thuis...zo kom je de vakantie wel door!

Gisteren, bij de Kirchtag, stonden er ook kraampjes buiten, waar kinderen speelgoed en snoep konden kopen. Thijs had tijden geleden al eens zijn oog laten vallen op kauwgomsigaretten. Ik ben ze in de winkel nog niet tegengekomen (al heb ik er ook niet naar gezocht), maar bij het kraampje lagen ze...dus ja, Thijs kwam vragen of hij die mocht halen. Aangezien we al gezegd hadden, dat ze best een kleinigheidje mochten kopen, mocht Thijs de kauwgom halen. Luuk haalde ze vervolgens ook van het geld wat hij buiten gevonden had :-)
Tja, daar zaten de heren dus, een (kauwgom)sigaret tussen de vingers, stoer te doen...hihi, het zag er best grappig uit, maar ja...de heren vinden het natuurlijk stoer stoer, omdat roken hier de normaalste zaak van de wereld is, helaas. Natuurlijk wordt er overal, ook in Nederland, veel gerookt, maar ik denk dat het hier nog wel meer leeft. Op elke straathoek vindt je een tabakswinkel, de automaten hangen door de dorpen heen nog aan de muren en jong of oud, maakt niet uit, ze roken zo ongeveer allemaal.
Vandaag kwam dan ook het gesprek bij de jongens op gang, uit hen zelf. De ene wist al zeker dat hij ging roken, de ander was ook van de partij en nummer drie zat vol vragen. Ik heb op het niveau van de jongens gezegd wat ik vind en hoe ik erover denk. Twee van de drie vonden prima wat ik dacht, maar denken er het eigen over, want het is toch wel erg stoer, vooral bij zo'n Kirchtag...waar zóveel leuke meisjes rondlopen, om dan indruk te maken met zo'n sigaret. Nummer drie bleef bij mij hangen, de andere twee waren alweer aan het spelen, Jordy wilde meer weten. Hij vroeg mij bijna de hemd van het lijf en dan geef ik ook eerlijk antwoord...heel eerlijk. Het ging van de schade wat het roken aanricht met als voorbeelden onder andere mijn eigen opa, tot de kosten wat het met zich meebrengt...en dat kinderen die ermee beginnen, vaak nog te jong zijn om zich deze dingen te beseffen...nou ja, Jordy denkt er in elk geval wel over na en is nu vol van overtuiging dat hij nooit zal gaan roken...ik glimlachte en vertelde, dat één van mijn broers dat ook ooit zei...
Ach ja, alles is bespreekbaar zullen we maar zeggen!

En dan...de Ice Bucket Challenge...ik ben via Facebook genomineerd. Het is een gekte...ik zal hieronder even kopiëren wat ik met mijn nominatie op Facebook gedaan heb:
Ik ben genomineerd voor de Ice Bucket Challenge... iets wat is opgestart om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte ALS. Alleen wordt zo langzamerhand de plank een beetje misgeslagen en is het een waar Mediacircus geworden. De bedoeling van de Challenge is: óf je doneert geld aan de stichting óf je gooit een emmer ijswater over je hoofd…als je er even bij nadenkt en al die filmpjes voorbij ziet komen, snap je dat er blijkbaar weinig mensen doneren, want iedereen gooit een emmer water over zijn of haar hoofd!!
Heel even was ik al een plan aan het smeden om hetzelfde te doen en hoe ik het aan zou pakken, wie ik zou nomineren…ik wil geen spelbreker zijn…maar het gaat hier niet om een spel, het gaat om ALS!! Vandaar dat ik tot het besluit ben gekomen om niet de emmer water over mijn hoofd te gooien, maar iets te doen, wat ik normaal gesproken (heel eerlijk gezegd) nooit doe: ik doneer een bedrag aan de stichting ALS…
Ik nomineer dan ook niemand, ik hoop maar gewoon dat er meer mensen hetzelfde doen…

En daar laat ik het ook bij...er wordt alsnog geprobeerd om mij zover te krijgen een emmer water over mijn hoofd te laten gooien...die mensen snappen nog steeds de lading van het verhaal niet!

2 opmerkingen:

drill zei

Een leuk geschreven en vermakelijk verhaal.

Karin Fischer zei

Dank je wel!