woensdag 23 november 2011

Familienkasse

Zo, daar ben ik weer! Het gaat gelukkig de goede kant op...dat dacht ik gisterochtend eerst ook, totdat ik dus iets in het huishouden deed...ik knapte bij de enkels af!! Bah, gisteren was geen fijne dag, een zere keel die over leek te zijn, kwam gisteren in alle hevigheid terug, alsof ik een rasp had ingeslikt! Verder gewoon vooral moe...dat gaat nu gelukkig alweer wat beter, ik heb vandaag weer heel wat meer energie!!

Vandaar dat ik vanmorgen het papierwerk eens in ben gedoken. Wij hadden begin oktober een brief gekregen van de Familienkasse, de instantie waar wij het Kindergeld van ontvangen. Ze meldden doodleuk, dat ze het kindgebonden budget ook als een soort Kindergeld zijn gaan zien....dus vanaf 2008 hebben ze de boel nagekeken en het is gebleken dat wij nu teveel hebben ontvangen...
Aangezien wij begin oktober druk genoeg waren, heb ik dit even aan de kant geschoven. Ik heb al eens eerder verteld dat wij kinderbijslag uit Nederland ontvangen (omdat wij nog Nederlands belastingplichtig zijn) en dat wordt dan in Duitsland aangevuld tot het bedrag waar ieder Duits gezin met kinderen recht op heeft. Dat houdt in, dat als in Nederland (sporadisch) de kinderbijslag veranderd, dit ook doorgegeven moet worden in Duitsland, want dan gaan ze het daar in mindering brengen...ik ben niet het type dat afwacht totdat die instantie eindelijk er een keer achterkomt dat er bijvoorbeeld een verhoging is geweest en dat wij dus vanuit Duitsland minder moeten ontvangen, want dat kan betekenen dat je dus na een aantal JAAR pas een brief krijgt met de melding dat je een heel flink bedrag moet gaan betalen. Daar heb ik geen zin aan, ze komen er toch wel achter, dus dan maar beter direct eerlijk zijn!
Maar dit was dus nieuw!! De belastingdienst in Nederland heeft er sinds 2008 voor gekozen, om een (toen nog) kindertoeslag in te voeren. Dus niet meer met de jaarlijkse aangifte dit te gaan verrekenen, maar het gezin maandelijks tegemoet te komen. Met de jaarlijkse afrekening hebben we dus ook niets van doen gehad, maar de Familienkasse in Duitsland ziet, sinds de kindertoeslag/kingebonden budget maandelijks wordt uitgekeerd, opeens letterlijk dat dit voor de kinderen bedoelt is en daarmee vatten zij het op als Kindergeld!! KASSA!! Ik hou hier dus niet van, het gaat er niet eens om, dat ze nu flink wat geld 'tegoed' hebben van ons, maar dit hadden ze dus ook wel een paar jaar eerder kunnen melden!! We praten over het jaar 2008!!!!! Dus ze hebben vier jaar de tijd gehad om er iets aan te doen!! Maar ze komen er nu dus mee....vanmorgen heb ik de Familienkasse al aan de telefoon gehad, maar ze vroeg nu om een brief, waarin ik alles zou uitleggen. Ik heb namelijk geen zin in het idee, dat als wij volgend jaar naar Oostenrijk gaan, de Familienkasse opeens met een eindafrekening komt, met nog meer verrassingen! Dit soort geintjes kunnen namelijk flink in de papieren lopen en op dit moment hebben ze alleen nog maar 2008 en 2009 nagekeken...er wacht ons dus nog 2010 en een deel van 2011...in die brief heb ik dus nu heel duidelijk gevraagd of ze ALLES na willen kijken, wat er bij ons niet klopt en dat ze dat dan ook tijdig melden, ivm onze plannen om naar Oostenrijk te emigreren.

Geen opmerkingen: