donderdag 24 november 2011

Totensonntag

Al een aantal jaar zat ik mezelf af te vragen of er voor het 'schmucken' voor kerst een bepaalde dag is of een bepaalde datum waarop je er mee gaat/mag/kan beginnen. Nooit heb ik er dus de moeite voor genomen om er achter te komen, maar nu weet ik het doordat ik gisteren de moeder van een vriendje van Luuk sprak. Ze zei dat ze inmiddels begonnen waren voor het versieren (schmucken) voor de kerst. Ik vroeg het haar dus, waarom nu? Het blijkt dus dat dit gaat om de dag 'Totensonntag' en die was dus afgelopen zondag. Ze wist verder niet wat dat inhield, maar ik heb dus net even gekeken en inderdaad, die Totensonntag is een vastgestelde zondag in november en er hangt een heel geschiedenisverhaal aan vast. Als je erin geinteresseerd bent, je kunt het zo googlen. Vandaar dus dat ze deze week ook begonnen zijn om in het dorp alles te versieren en dat we zo links en rechts de eerste versieringen weer in de tuinen en huizen tegenkomen.
De kerstboom opzetten daarentegen is dan weer een ander verhaal. Een ècht Duits gezin (waar er hier veel van zijn...), die zet pas de kerstboom op 'Heiligabend', gezellig met het hele gezin. Dat wist ik dan wel weer. Alleen om dan echt pas de avond voor kerst de boom op te tuigen...pfff, wij doen niet aan een nepper en wij hebben nogal euh...veeeeeeellll lampjes en kerstballen en.....daar heb ik dus echt geen zin aan! De boom bij ons in huis staat niet met een uurtje...wat dat betreft ben ik dus niet echt 'verduitst'.

Haha, dat van die nepper (kunstboom) blijft hopelijk buiten de deur...alleen ik ben benieuwd wat Luuk dit jaar doet...de laatste (in ieder geval) twee jaar is Luuk plots verkouden, snotterig en benauwd rond de tijd dat de boom in de kamer staat...ik heb gezegd, dat ik het dit jaar nog wil proberen om er achter te komen of het echt van die boom komt en anders...tja, steeds met kerst de medicijnen voor je kind uit de kast trekken is natuurlijk ook niet de bedoeling!! Ik ben dus heel benieuwd...gelukkig zijn wij nooit heel vroeg met het opzetten van een boom (ongeveer een week voor kerst), maar ja....misschien dan toch met Heiligabend? Om het zo laat mogelijk in de kamer te zetten? Ik denk het niet, Erik heeft al gezegd, als Luuk er last van heeft, zetten we het raam open en schuiven we de boom zo naar buiten door de tuindeur...dat zal een fraai gezicht zijn!! Hihi.

Geen opmerkingen: