zaterdag 22 december 2012

Oberkärnten of Unterkärnten en een bedrijfsongevalletje

Eerder heb ik al eens gezegd, dat wij ook best nog wel leren van de dingen die Jordy en Luuk op de Volksschule krijgen. Met het vak 'Sachunterricht' moet Jordy bijvoorbeeld veel over Bad Bleiberg en z'n geschiedenis leren, maar ook over heel Oostenrijk. Het dochtertje van Ute zit in de vierde klas en liet mij laatst háár Sachunterrichtschrift zien. Daar stonden voor mij ook weer een paar nieuwe dingetjes in, maar ook nog iets anders, iets wat ik mij al vaker afgevraagd heb, waar de lijn ligt en ik had het opgezocht op het internet, maar zelfs daar werd het mij niet helemaal duidelijk! Ik doel hier op de lijn tussen 'Oberkärnten' en 'Unterkärnten'! Zowel met het nieuws als ook vooral met de weersberichten wordt er hier onderscheid gemaakt in deze gedeeltes. Wat ik op het internet gevonden had en wat mij ook logisch leek, is dat deze lijn horizontaal door Kärnten gaat...een boven (Ober-) en een onder (Unter-) en deze lijn zou dan ongeveer bij Villach liggen. Dit klopt dus niet! De lijn tussen Ober- en Unterkärnten gaat verticaal door Kärnten!!! Deze lijn gaat verticaal en dan, grof gezien, tussen Villach en Klagenfurt door. Villach ligt nog in Oberkärnten en Klagenfurt in Unterkärnten! Wij wonen dus in Oberkärnten!

Gisteren heeft Erik een goed begin gemaakt met het schuren, het is alleen niet gelukt om het helemaal klaar te krijgen, vandaar dat er vanmorgen eerst weer geschuurd moest worden in de keuken en de slaapkamer. Ik heb in die tijd de Etagenheizung van binnen schoongemaakt...de schoorsteenveegster zei het de laatste keer, dat je die af en toe van binnen even moet 'uitkrabben' van al het aangeslagen roet, dat bespaart ook weer energie, want zo wordt het water wat erachter langs loopt sneller warm. Nou ja, zo'n Heizung is van binnen natuurlijk euh...zwart! Hahaha, met een zaklamp heb ik mezelf bijgeschenen en van bovenaf ben ik met een staalborstel de binnenkant gaan schoonborstelen. Er kwam flink wat troep van de wanden af en aansluitend heb ik ook gelijk de plaat schoongemaakt en weer even ingeolied. Daarna heb ik het bestelde brood opgehaald (elke week hebben we een vaste broodbestelling) en mijn oude kleren aangedaan en Erik geholpen met het uitwitten. Jordy heeft ook een hele poos geholpen!! Voor het middageten hadden we in elk geval de slaapkamer helemaal wit.

Na het eten het brood even allemaal gesneden en in de vriezer gedaan en de haard aangestoken en toen weer verder met het witten van de keuken! Het schoot al mooi op en toen moest de radiator even aan de kant om erachter ook goed te kunnen witten en zo ook de leidingen even naar voren te kunnen 'buigen', zodat ze niet helemaal onder de verf komen...toen ging het niet helemaal goed...Erik vroeg mij om de radiator in evenwicht te houden op de plank waar deze op kon rusten en Erik trok de leidingen iets naar voren, de plank schoot weg, die ik probeerde tegen te houden, maar ik had daardoor twee voeten onder de radiator staan...gelukkig had ik mijn klompen wel aan, maar helaas zitten hier geen stalen neuzen in...en het is een dubbelplaats, nog gevulde radiator...die is dus 'best' wel zwaar...tja...nu heb ik dus tien zere tenen en een paar zere gewrichten, waar ik wel vaker last van heb...ik heb een hele tijd met mijn voeten in een bak water gezeten, kan alles nog goed bewegen, maar fijn is anders! Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet...

Geen opmerkingen: