donderdag 22 september 2011

Adreswijzigingen en pensioenfondsen

Het schoot mij opeens weer te binnen! Ik ben een paar weken geleden begonnen met het doorgeven van ons nieuwe adres aan instantie's, maar ik heb het niet afgemaakt. Vandaag dus maar eens de map erbij genomen en de telefoon. Bij weer een aantal kon het inderdaad per telefoon, maar ik heb nu ook 3 brieven klaar liggen. De belastingdienst heeft het op zich wel handig gedaan. Je kunt via de site een wijzigingsformulier invullen, uitdraaien en opsturen...het kan dan weer niet per mail, maar goed, het is nu natuurlijk afwachten of het alsnog goedkomt, onze ervaringen met de belastingdienst zijn dan ook behoorlijk beroerd.

Via de loonmap, kwam ik bij de pensioenfondsen terecht, ook zoiets. Ik heb in mijn werkperiode pensioen opgebouwd, maar het is van het ene fonds overgenomen door het volgende fonds en inmiddels is de naam ook weer veranderd....wij hebben er nooit meer een poststuk van ontvangen! Lang leve het internet waar je dit soort instantie's weer kunt achterhalen en ik heb ze dus gebeld, een adreswijziging kan per mail. Erik heeft ook nog een pensioenopbouw bij een instantie van zo'n 13 jaar geleden...ook deze instantie heeft niet meer dezelfde naam en telefoonnummer, weer het internet op en ook deze instantie is weer gevonden, het bleek ook dat zij alleen onder ons adres in hun systeem 'Duitsland' hadden staan....tja...
Deze instantie's zijn vanuit de wetgeving verplicht om eens in de vijf jaar een pensioensoverzicht te sturen, dit was alleen nog nooit gebeurd!!
Als je normaal gesproken binnen Nederland verhuisd, dan komt er bij deze instantie's automatisch een adreswijziging terecht, ik ben daar bij onze vorige verhuizing ook achteraan gegaan, maar bij een aantal van deze instantie's is letterlijk gezegd, dat ze geen nieuw adres van ons nodig hadden, dat komt vanzelf.... ik ben er ook nooit meer achteraan geweest, want van Eriks huidige pensioensopbouw, krijgen we jaarlijks een overzicht en ik ben ervan uitgegaan, dat de oudere instantie's inpricipe ook geen overzicht meer zouden sturen, dus ik heb nooit iets gemist zeg maar, maar nu ik er toch mee bezig was, ben ik er verder op ingegaan en het blijkt, dat dit maar goed was ook! Onhandig hoor, al die verschillende instantie's voor het pensioen.
Vanaf dat we in Oostenrijk wonen, zal dit allemaal weer veranderen. In Nederland zal het tot dan toe opgebouwde blijven staan, totdat je de pensioensleeftijd bereikt hebt en in Oostenrijk zullen we weer iets nieuws moeten afsluiten.

Al met al ben ik bijna door mijn lijstje met adreswijzigingen heen!! Straks alleen nog even de scholen van de kids het nieuwe adres geven en langs de gemeente. Misschien dat ik dan ook nog even naar het Finanzamt moet, maar volgens mij worden zij aangeschreven door de gemeente.
Hopelijk gaat het dan ook allemaal goed....dat ze het nieuwe adres gekregen hebben is natuurlijk nog niet de garantie dat ze het ook aanpassen...

Geen opmerkingen: