donderdag 11 oktober 2012

warm, warmer, te heet...

Ach, we maken hier nog eens wat mee...
Gisteren was het een druilerige dag, vandaar dat ik de kachel al vroeg weer klaar had gemaakt (lees: schoon en opnieuw gevuld). Tegen 10.15u heb ik 'm uiteindelijk aangestoken. Gewoon een rustig vuurtje. Toen de kachel eenmaal goed brandde, heb ik er nog een klos bij op gedaan, deurtje weer dicht. Dit is de Etageheizung, die staat in de keuken en daarmee kun je de radiatoren van het huis ook mee laten draaien. Op onze slaapkamer zit een soort thermostaatknop die je op een temperatuur kunt inschakelen, zodra de Etageheizung die temperatuur heeft bereikt, gaat de pomp in de kelder ervoor zorgen, dat het water rondgepompt wordt door de radiatoren. Erik heeft mij inmiddels ook al uitleg gegeven welke schakelaars en hendels ik beneden in de kelder om moet zetten, als je op hout wilt branden of op olie. Hij staat nu nog gewoon de hele tijd op de stand voor het hout.
Op de Etageheizung zit ook een temperatuurmeter, het is normaal de bedoeling, dat zodra die op de 100 graden staat, dan gaat de pomp rondpompen en zakt de temperatuur weer terug naar ongeveer 50 graden en dan loopt de thermometer weer op etc.
Er zit ook een klepje bij de Etageheizung, die je kunt verstellen, voor als het vuur meer zuurstof nodig heeft. Ik keek van boven in de kachel en zag dat het vuur smeulde, terwijl ik het klepje toch echt open had gezet. Ik kijk achter de deur van de Etageheizung en zie dat de klep dicht zit! Hmmm, ik probeer 'm open te zetten, maar hij schiet terug. De kachel maakt een borrelgeluid, dus ik wist dat hij zo weer ging rondpompen...tenminste, dat dacht ik. Het klepje werkt niet mee, dus ik laat 'm wel meewerken, door er iets tussen te drukken en 'm zo open te laten staan, het vuurtje brand weer mooi! Ik doe de deur van de Etageheizung weer dicht en ik kijk op de thermometer....150 graden!!!!! Ik heb gelijk de deur weer open gedaan en het klepje dicht gedrukt, om zo het vuur weer te laten temperen, dit is niet goed! De boel begint nog harder te borrelen...ik kijk op de slaapkamer naar de thermostaat, die is onveranderd, maar het begint er wel te stinken, ik gooi de ramen en de tuindeur in de keuken open en ik ren naar de kelder, kijk in de ruimte waar de apparatuur staat, daar stinkt het net zo...shit. Ik controleer of draaiknoppen en de hendels nog wel op de houtstand staan, maar dat staan ze wel! Ik zet de deur wijd open en de garagedeur ook, frisse lucht erin! Ik snel weer naar boven en bel Erik, Erik laat mij nog een aantal metertjes in de kelder nakijken, maar die staan op nul....Erik heeft een vermoeden waar het aan ligt, hij denkt dat de pomp kapot is en dat daarom de warmte van de Etagenheizung niet wegkan...of de thermostaat op de slaapkamer is kapot, dat de pomp geen signaal meer krijgt om te gaan pompen...
Terwijl ik Erik aan de telefoon heb, loopt de temperatuur in elk geval niet verder op, dus Erik zegt dat hij met een half uur nog even weerbelt, maar dat ik verder nu niets kan doen, dan de boel te laten afkoelen...en er uit de buurt te blijven van de kelderruimte.

Als Erik weer belt, is de temperatuur een paar graden gedaald. Het metertje van de druk van het water staat nog op de normale stand dus die heeft er nog niets uitgegooid aan water...raar.

Als ik wat later nog een keer in de kelder kijk, staan die metertjes waar Erik naar vroeg niet meer op nul, maar boven de 120 graden (het maximale wat de meters aangeven)...toen viel het kwartje bij mij, die meters stonden toen straks ook niet op nul maar waren helemaal rondgedraaid naar het maximale en stonden daardoor helemaal onderaan, wat dus ook nul kan zijn....oeps...

Om het lange verhaal niet nog langer te maken...de pomp is niet kapot en ook de thermostaat niet, gelukkig....maar ik heb bij Luuk en Thijs op de slaapkamer vanmorgen de radiator erbij open gedraaid, omdat ze daar aan het spelen waren. Het systeem is natuurlijk een paar keer opnieuw gevuld met water en ook een paar keer ontlucht om de boel te controleren en weer opnieuw in werking te stellen. Maar nu is het systeem een paar keer flink aan geweest met bepaalde radiatoren aan, maar die van de slaapkamers draaien er normaal nooit bij mee....nu heeft zich waarschijnlijk in die radiator veel lucht verzameld dat in de leidingen is gaan dwalen en wat ervoor heeft gezorgd dat de pomp niet meer kon rondpompen...door die lucht....uiteindelijk heeft het systeem later toch alle water eraf gegooid en zat dus het hele systeem zonder, gelukkig maar, maar pffff, de boel heeft dus flink onder druk gestaan en de meters zijn tot het maximale doorgeslagen. Het zat er natuurlijk een keer aan te komen, dat zoiets zou gaan gebeuren en waarschijnlijk gebeurd het nog wel eens...je hoeft maar een knop of hendel te vergeten of het gaat mis. En zo leren we steeds weer bij!!
Erik is gisterenavond gelijk de kelder ingegaan, alles weer vol water laten lopen, de kachel aan op olie en vervolgens alles zeker twee keer ontlucht en hij heeft een noodschakelaar gemaakt. Als de temperatuur nu weer een keer zo oploopt, dan kun je handmatig de pomp aanzetten, zodat  de warmte wegkan (haha, als er tenminste niet weer zoveel lucht in zit)... en nu dus wachten op de volgende keer!

Geen opmerkingen: