woensdag 28 november 2012

Gewoontes en gebruiken

Gisterenochtend kwam ik Ute tegen bij de winkel en ze vroeg of de jongens nog naar de Jungscharstunde gingen. Jordy wil dit normaal nooit en zegt steevast: ''daar ga ik niet naar toe hoor!'' Ze weten eigenlijk helemaal niet wat het inhoud en ik eerlijk gezegd ook niet helemaal, dus Ute vertelde. Het blijkt gewoon een leuke samenkomst van kinderen te zijn, ze gaan spelletjes doen en knutselen...dit wordt door de Religionlerares van de Volksschule gedaan, dus de jongens kennen de mevrouw ook nog eens! Ik zei dat ik ze het voor zou stellen.
Toen ik Luuk vroeg of hij er naar toe wilde en dat er dan ook zijn vriendje en vriendinnetje uit de klas zouden zijn, wilde hij heel graag! Luuk vertelde dit Thijs en ook Thijs wilde er naar toe. Jordy moest er eerst over nadenken...Na het middageten had Jordy besloten dat ook hij er wel naar toe wilde. Ik belde Ute en vertelde er alleen bij, dat als het knetterhard zou regenen, we dan niet zouden gaan, want wij moeten er wel lopend naar toe...
Het regende wel iets, maar met paraplu zou het prima gaan, maar toch belde Ute vlak voordat we weggingen, dat ze ons op zou halen, ze zou eerst haar kinderen en een vriendinnetje wegbrengen en zou dan ons komen halen. De jassen dus maar even weer uit en tien minuten later weer aan, de jongens stonden net voor de tweede keer buiten, belde Ute weer....de lerares is ziek, de Jungscharstunde ging niet door, maar kom maar gewoon bij mij!
We zijn dus naar Ute gelopen en hebben daar wat gedronken, cake gegeten en veel gekletst. Iets wat ik nog steeds 'raar' vind en wat wij als 'Hollanders' niet kennen en wat Prinses Maxima juist vreemd vond aan Nederland: EEN koekje bij de koffie...dat is hier dus ook vreemd... Ute had namelijk een grote cake gebakken voor de Jungscharstunde, maar ja, dat was niet meer, dus de cake ging op tafel...we waren met zes kindjes en 2 volwassenen en de cake is gewoon helemaal opgegeten!! Sommige kinderen hebben gewoon drie plakken cake gegeten! Heel normaal! Je zou snel denken dat de mensen er hier aardig vierkant bij moeten lopen, maar juist het tegendeel is waar....hahahaha, irritant gewoon! Het komt heel hartelijk over vind ik altijd en nu was ik zelf daarin ook al wel iets veranderd, door al jarenlang eigenlijk een schotel met koekjes op tafel te zetten bijvoorbeeld, in plaats van een koekje rond te delen, maar toch...

Hahaha, nog zoiets, na de koffie keek Ute op de klok en vroeg: ''A Glaserle Sekt?'' Haha, mijn reactie schoot eigenlijk wat snel mijn mond uit: ''Sekt?? Jetzt?'' Ute begon te lachen en vond dat het er laat genoeg voor was, dus ik heb toegestemd. Ute vindt het wel interessant om te horen hoe in Nederland de gebruiken en gewoontes zijn en vindt ''ons Nederlanders'' af en toe wat vreemd! Hahaha, nu ik een beetje hier in de gebruiken en gewoontes bekend raak, snap ik dat best!

Zow, genoeg gekletst, ik ga maar eens schoonmaken...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijk dat verhaal over de koek en de Sekt. Heel herkenbaar. Wij komen al jaaaaren in Oostenrijk en zijn er nu aan gewend. Krijgen regelmatig eigengebakken Strudel als Nachtisch. Als we in begin december er zijn, de Weihnachtsbäckerei.
Groetjes van Josina.

Anoniem zei

hoi

Karin Fischer zei

Hoi...??