woensdag 22 januari 2014

Strafwerk en stickers

Vandaag heeft Jordy alweer een Schularbeit en Luuk een Mathewiederholung! Dit keer wist ik trouwens wel dat Luuk een Wiederholung had :-), het blijft voor mij bij die jongen nog geregeld een verrassing...hij is gewoon zo laks in het vertellen van dingen, gewoon omdat hij niet snapt, waarom hij het toch zou moeten vertellen! Stel je voor dat hij dan moet oefenen...pfffff!! Vorige week kwam ik er bij 'toeval' achter, doordat ik Ute aan de telefoon had die aan het einde van het gesprek vroeg of Luuk al het huiswerk al klaar had, dat Luuk weer eens iets achterhield voor mij. De zoon van Ute, die bij Luuk in de klas zit en tevens Luuks vriendje is, had in huis verteld dat er een heel aantal kindjes te luidruchtig waren geweest en na de zoveelste waarschuwing strafwerk hadden opgekregen...je raadt het al: Luuk ook! Ik heb het Luuk niet laten blijken, dat ik het wist, maar ben gaan snuffelen in zijn tas, maar niks te vinden...toen heb ik Luuk ernaar gevraagd en in de richting gestuurd, tot opeens zijn gezicht strak bleef staan: hebbes! Het hoge woord kwam eruit, hij moest inderdaad nog strafwerk maken en dat was hij toch eigenlijk niet van plan, in de hoop dat de juf hem wel zou vergeven met een lieve glimlach....>>zucht<< Ik gaf hem de keus: óf nu het 'normale' strafwerk maken óf afwachten en er nog een dubbel portie achteraan krijgen! Hij koos eieren voor zijn geld en ging aan de slag. Ik bedoel maar...

In het dorp wordt op het moment druk gespaard voor plakplaatjes, die je bij de winkel krijgt bij aankoop van zoveel boodschappen, of je kunt ze natuurlijk ook extra kopen. Vorig jaar was die actie ook en de plaatjes gaan in een mooi boek, met mooie onderwerpen: over de natuur, eilanden, dieren, gebergtes etc. elk jaar een ander onderwerp. Het is ook echt informatief en daardoor met name voor Jordy heel interessant. Maar goed, in eerste instantie kopen we geen plaatjes, maar ontvangen we ze bij aankopen. De winkelketen door heel Oostenrijk doet eraan mee, dus niet alleen bij ons in het dorp. De aktie loopt nog twee weken en de jongens hadden ongeveer nog maar een kwart van het boek volgeplakt. Voor een vol boek heb je er 200 nodig... Jordy was al druk aan het ruilen op school, zelfs de juf doet eraan mee :-). Gisteren wilde ik dan toch een paar pakjes kopen, als verrassing voor de jongens, maar helaas bij ons in het dorp waren de plaatjes om te kunnen kopen al uitverkocht (die zitten in een blauw pakje, de gratis plaatjes in een groen pakje...)! Ik keek haar heel verbaasd aan: 'al uitverkocht?' De mevrouw vroeg of we er nog veel moesten, ik bevestigde. Ze draaide zich om, om wat te pakken. Ze hield een enorme stapel plaatjes in de hand, al uit de verpakking en een elastiekje erom: ''Hier, neem deze stapel maar mee, die hebben we al gekregen van klanten die ze niet sparen of het boek al vol hebben, neem de plaatjes die jullie nog niet hebben en breng me de rest weer terug en vervolgens volgende week gewoon weer vragen, want iedereen brengt de overigen naar ons!'' Wauw, dat vind ik nog eens super! Ik kreeg ook nog een paar gratis pakjes in de hand gedrukt en kon naar huis. Onderweg naar huis dacht ik alleen maar: dat was in grotere steden, zowel hier in Oostenrijk, als in Duitsland als ook in Nederland, niet zo gegaan! Ik heb zelf de nummers van de plaatjes eruit gezocht, die ze nog nodig hadden en toch zeker zo'n 70 plaatjes konden de jongens in de middag extra inplakken!! De jongens waren helemaal blij! De dubbelen die de jongens nog hadden, heb ik weer in het stapeltje van de winkel gestopt, elastiekje erom en de jongens zijn gezamenlijk naar de winkel gelopen om ze weer terug te brengen en natuurlijk uitvoerig te bedanken en weet je wat het leukste is? Toen ze thuis kwamen, waren ze alweer door het dolle heen, want ze hadden van de meneer van de winkel ieder nog weer een pakje plaatjes in de hand gekregen! Dit zijn van die kleine dingen, waardoor wij ons hier echt op onze plek voelen en dan gaat het echt niet om de plaatjes, maar gewoon omdat ze het dóen!
Hieronder het boek van vorig jaar en het boek van dit jaar:




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk dat dit nog gebeurt bij jullie !Jongens helemaal blij ,en Mama natuurlijk ook .....Ach en met het strafwerk is ook goed gekomen .....

Groeten Ma....

Anoniem zei

Weer een goed verhaal van alledag in Oostenrijk. Ik blijf het met plezier volgen.Tot ons huis verkocht is en we ook eindelijk kunnen vertrekken.

Reko