dinsdag 10 juni 2014

Aardbeienjam en Maiwipferln

Gisteren bij het aarbeienveld plukten we 7,5 kg aardbeien! Ow, wat zijn ze lekker! Heerlijke dikke rode en sappige aarbeien...mmmmm!! 4 kilo heb ik gisteren ook gelijk nog verwerkt tot jam:


Twee kilo aarbeiden heb ik gewassen en in stukken in de vriezer gedaan, die wachten op een volgende jam, maar dan eentje met twee soorten vruchten, misschien wel de Zwetschgen! En de rest smikkelen we gewoon lekker op, op een beschuit, in de joghurt, bij het ijs en gewoon lekker zo!

Het gaat nog steeds super met de Maiwipferln! Er heeft zich al een behoorlijke hoeveelheid siroop afgezet. Ik heb de twee potten, die ik met de soort bruine suiker gemaakt heb, bij elkaar in gedaan inmiddels. De onderstaande foto's zijn op verschillende dagen gemaakt:




Op internet zoek ik nog geregeld naar geschreven stukjes over deze siroop en ze zijn bijna allemaal even veelbelovend! Het zou erg goed zijn tegen vastzittend slijm, tegen een zere keel en gewoon tegen een verkoudheid in het algemeen, we laten ons verrassen dus!
Waar ik eerder las over twee weken laten staan, de Maiwipferln in de suiker, lees ik eigenlijk steeds vaker, dat je ze juist wat langer moet laten staan, de takjes mogen best bruinig worden allemaal, juist dan betekend het dat de werkstoffen uit de takjes zijn!

Vandaag hadden de jongens nog vrij, morgen mogen ze weer naar school. Jordy moet ik morgen om 7.45u in Bleiberg Nötsch met de fiets afzetten, hij heeft dan zijn Radfahrprüfung!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Karin ...

Wat ziet de jam er lekker uit ,het is voor mij terug in de tijd dat ik deze ook maakte ,en er gaat niets boven eigengemaakt ....SUPPER ..

Tefal ActiFry Express XL AH951B zei

ziet er super lekker uit