maandag 18 augustus 2014

Zondags uitje en op bezoek!

Zondag waren we voor een zondag vroeg uit bed...om 7.00u zijn we opgestaan! Ons uitje naar de Obir Tropfsteinhöhle en aansluitend het bezoekje aan mede-emigranten!
Aangezien het beter is ofwel raadzaam is om de Pendlerbus van te voren te bespreken en daarmee te voorkomen dat je een uur of langer moet wachten, had ik dat ook gedaan. Ik had voor ons de bus van 10.00u besproken en je moet dan een kwartier van te voren de tickets ophalen... Bad Eisenkappel is een tachtig minuten rijden...dus ja, we moesten wel op tijd vertrekken! Erik had op zaterdagavond ons brood al gesmeerd om mee te nemen en ik had gezorgd voor alle kleding en ook zwemspullen. Uiteindelijk reden we rond 8.10u weg. Om 9.30u parkeerden we de auto in Bad Eisenkappel, we hebben wat gedronken, de goede schoenen aangedaan, een dunne trui aangetrokken en ook de jassen...in de Höhle is het namelijk zo'n 8 graden :-)
We haalden de tickets op en konden iets later plaats nemen in een heerlijk rustige bus! Haha, bespreken was voor dit moment blijkbaar niet nodig geweest, maar dat weet je natuurlijk nooit van te voren!

De busreis duurde zo'n 20 minuten...over een redelijk smal weggetje, met toch wel een redelijke afgrond ernaast, maar we hebben het overleefd, hahaha! Bij de Höhle aangekomen begon vijf minuten later de rondleiding van zo'n 80 minuten door de grot. Je mag er helaas geen foto's maken, maar ik heb later gewoon een paar ansichtkaarten gekocht :-)

Hieronder op de foto/ansichtkaart, zie je een trap...we hebben uiteindelijk, volgens de gids, aan het einde van de rondleiding zo'n 690 traptreden genomen...

Het was mooi, de moeite waard! Heel bijzonder hoe het eruit ziet, de rondleiding werd ook leuk gedaan, geen saaie lange toespraken, maar korte bondige vertellingen, af en toe iets met muziek en/of beeld.

Eenmaal buiten aangekomen moet je echt even acclimatiseren...het temperatuurverschil en ook de andere lucht! In de grot heerst er, net als in de Stollen in Bleiberg, een luchtvochtigheid van 98%...een goed klimaat vooral voor astmatische mensen!
Het zonnetje was er ook lekker doorgekomen, dus konden de jassen en truien weer uit en bij de auto hebben we onze korte broeken aangedaan!

Hieronder het uitzicht vanaf het punt waar je de grot in gaat:

Hieronder zie je het gebouw waar de ingang van de grot zit:

Na de reis terug met de bus, ben je in totaal zo'n drie uur weg geweest!
Wij hebben de auto een stukje 'terug' langs de Vellach geparkeerd en hebben daar ons brood gegeten en wat gedronken, de jongens konden nog even bij het water spelen:

Daarna zijn we doorgereden voor ons bezoek! We kregen halverwege de ochtend al een app, of we zouden blijven barbecueën! Nou ja... :-) lekker! Martine en Stefan, met de kids, wonen nu tijdelijk in een vakantiewoning op de boerderij! Een groot zwembad is er aanwezig, dus de kinderen hebben eerst even lekker gezwommen en zo konden wij allemaal even bijkletsen en de vorderingen van de emigratie aanhoren! De barbecue werd georganiseerd door de eigenaar van de boerderij, dus zo zaten we met een heel groot koppel gezellig aan de barbecue! Een gezelschap van Duitse vakantiegangers, bevriende geëmigreerde Nederlanders, die acht jaar geleden al zijn verhuisd, een Oostenrijks gezin uit de buurt van Wenen, wat op zoek is naar een andere boerderij, de eigenaar, de zoon van de eigenaar, Stefan en Martine met de kinderen en wij dus! Het was gezellig! Dank jullie wel!!

En vandaag weer 'gewoon' maandag...wasdag voor vandaag. Het weer was namelijk vandaag nog goed en zonnig, dus daar heb ik gebruik van gemaakt! De bedden moesten verschoond worden en van het weekend was er flink wat was verzameld...uiteindelijk heb ik zes volle machines gedraaid, alle zes buiten lekker gedroogd en inmiddels ligt alles weer in de kast, gestreken en al! De bedden zijn dus allemaal verschoond, de stofzuiger heb ik door het huis gehaald...genoeg gedaan dus! Zo lekker douchen, een bak koffie drinken en vanavond wordt het denk ik niet al te laat :-)

André H zei

Idd is leuk om te doen die grotten hebben wij ook al eens bezocht,pa en ma zijn toen middagje naar slovenie geweest en hadden ons er toen afgezet om op de bus te stappen ,