donderdag 22 december 2011

Mandarijen en doppinda's

Het is zover: de kids hebben allemaal vakantie! Jordy was bijna aan het zwijmelen: ''zucht....twee weken géén huiswerk...'' Haha! Bij Luuk en Thijs was vandaag de 'Weihnachtsmann' op school...ze hebben hem niet gezien, maar: ''er bonste iemand héél hard op de deur en toen we gingen kijken was er niemand!''  Toen ze vervolgens in het lokaal kwamen (ze waren boven in het Turnraum) lagen er allemaal mandarijnen en cholade-lolly's!! Helemaal goed natuurlijk!

Misschien wel leuk om te weten: hier in Duitsland is het heel gebruikelijk om bij feesten, zoals Nikolaus, Weihnachten en Ostern niet alleen snoep uit te delen, maar vooral mandarijnen en doppinda's....ja, echt waar! In Nederland worden kleine kindjes bij pinda's uit de buurt gehouden, ze zouden kunnen stikken en hier groeien ze er mee op! Ik vergeet bijvoorbeeld nooit weer, dat bij een feestje bij de Loslöse-gruppe (voor kindjes van 2-3 jaar) van Jordy, hij was toen 2,5 jaar oud een grote schaal doppinda's op tafel stond! Ik had toen dienst (samen met de Erzieherin en één ouder wordt die groep gedraaid) en ik zag die schaal staan en ik zei toen dus: ''oh, ik zal die doppinda's even weg zetten...'' waarop de Erzieherin heel verbaasd keek en zei dat die voor dat moment bedoelt waren! Alle kleintjes pakten daarop doppinda's, kraakten het schilletje en aten de pinda's gewoon op....kindjes van 2 jaar!!!! Nou ja, een cultuur-verschilletje zullen we maar zeggen!

Nu zitten de kids naar Cars2 te kijken, Thijs wil mij zo helpen met aardappels schillen. De laatste weken willen ze alledrie graag helpen! Ik heb twee dunschillers, dus er kunnen er twee helpen en de eerste keer lukte één aardappel met veel moeite en nu wordt de ene naar de andere aardappel geschild! Haha, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Geen opmerkingen: