maandag 19 december 2011

Solliciteren

In het weekend kregen we het over solliciteren en een CV (Curriculum Vitae) maken, iets wat volgend jaar natuurlijk in het duits zal moeten! Maar ja, solliciteren is bij ons al behoorlijk lang niet aan de orde geweest, dus: hoe stel je ook alweer precies een CV samen? Is dat in Oostenrijk op dezelfde manier? Gelukkig hebben we Google!!!!
Ik ben maar eens begonnen met een Nederlandse CV opzoeken en de 'samenstelling' ervan gelijk in een eigen Word-document plaatsen. Vervolgens ben ik zondagmiddag maar eens met alle diploma's en certificaten van Erik aan de slag gegaan....pfff, Erik heeft van de ene opleiding 'gewoon' een diploma, maar van de volgende opleiding vooral veel certificaten (als ik goed geteld heb, negen stuks) en daar is later van het ROC een 'EVC' (=ervaringscertificaat) uitgegeven en ook een diploma van al die verzamelde certificaten...alleen de certificaten zijn van 1996/1997/1998, het EVC is van 2009 en het diploma van 2010....tja, hoe maak je dat nog duidelijk in een CV?
Je kunt het samenvatten door te zeggen dat Erik toentertijd geen diploma heeft behaald (er ontbraken volgens mij nog 1 of 2 certificaten), maar dat het ROC twee jaar geleden heeft bedacht dat mensen met inmiddels veel werkervaring het diploma alsnog hebben behaald....ach, we komen er vast wel uit!! Erik maakt zich er niet zo heel druk om, want hij heeft het gevoel dat hij in Oostenrijk toch iets volledig anders wil gaan doen, maar ja, ik vind het wel handig om het voor die tijd allemaal in orde te hebben en dan beginnen we maar eens met een nederlandse CV en die zetten we daarna gewoon zo duidelijk mogelijk om in het duits.

Het handige van Google is, is dat ik inmiddels ook een site heb gevonden die allemaal tips geeft over het solliciteren in Oostenrijk, wat kun je beter wel doen en zeggen en wat niet...Nou ja, sommige dingetjes zijn wel handig om te weten, bijvoorbeeld dat in het 'buitenland' de nederlanders bekend staan door hun eigenwijsheid...goh...hun directheid en het voortdurend uitlokken van discussie's...nou ja, dan weten we allemaal even hoe er over ons gedacht wordt!! Hahaha!!!

Voor mij zal het iets eenvoudiger zijn, ik heb twee diploma's (telt een strikdiploma ook? en een zwemdiploma?..hihi) en twee werkgevers gehad, waarvan één een bijbaantje was tijdens de schoolperiode, ik heb ooit een curcus gevolgd en tja, volgens mij was het dat wel! Alles nog even een beetje netjes in chronologische volgorde en dan overzetten in het duits!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Karin,

Ik heb hier net sollicitatietraining op zijn Oostenrijks gehad. Als je even een mailtje stuurt, denk ik er misschien nog eens aan om je een Lebenslauf (=CV) te sturen volgens de laatste Oostenrijkse normen...

Je schreef trouwens laatst iets over Duits moeten kunnen spreken om in Karintië te mogen wonen. Wat ik ervan begrepen heb is dat alleen als je via een vereniging of gemeente gaat huren zoals wij doen. Als je prive huurt niet.

Groetjes Corine