woensdag 4 januari 2012

De kachel

Gisteravond kwam de verhuurder aan de deur, met de vraag of er vanmorgen iemand in huis zou zijn, zodat de monteur van de kachel langs kan komen om de boel schoon te maken (de kachel wel te verstaan...haha). De beste meneer is vanmorgen dus geweest en toen ik hem vroeg of hij een kopje koffie wilde, heb ik gelijk gezegd dat wij het nogal lastig vinden om de verwarming fatsoenlijk op temperatuur te krijgen. Ik weet niet of ik er al eerder over geschreven heb, maar het is hier in huis niet 'gewoon' op temperatuur te krijgen....we hebben bijna alle radiatoren uit staan, alleen de vloerverwarming in de kamer op de laagste stand en in de keuken en gang staat de radiator een stukje open. Vaak is het alsnog te warm en ook al hebben we de kachel overdag op 19 graden ingesteld, de temperatuur wordt alsnog vaak boven de 21 graden...zelfs 's nachts wordt alles nog verwarmd, terwijl we dan de kachel toch echt op 16 graden hebben staan! Erik loopt dus steevast in zijn t-shirt hier in huis en ook voor mij is een dikke trui echt te warm. Ik was de kachel af en toe spuugzat en had het al als een KL-TEN-systeem gedoopt....De vorige bewoners van dit huis hadden er ook al over 'geklaagd' en vertelden al, dat als wij hun 'foefje' voor de kachel wilden weten, ik zo even kon bellen, dan zouden ze het uitleggen...
De beste meneer pakte het boekje erbij en ging naar boven (de installatie staat in de kelder), hij keek naar het bedieningspaneel in de kamer en drukte op een paar knopjes: ''tja, dat lijkt me logisch dat het niet zo werkt als u wilt....'' Ik trok mijn wenkbrauwen op en keek hem aan, ''hoezo?''
''Nou, zegt de meneer, de installatie die in de kelder staat, is nooit geinstalleerd op dit bedieningspaneel!''
Haha, nou , die optie was bij mij in ieder geval nog niet opgekomen! Ik was alleen verbaasd, dat de kachel wel warm wordt, als je de radiator open draait en de vloer wordt ook wel warm...
Dat blijkt met het warm water te maken te hebben. De installatie verwarmt het water tot boven een bepaalde ingestelde temperatuur en de restwarmte pompt hij de leidingen van de verwarming in...en aangezien de pomp van het warm water bijna de hele dag liep, verwarmde hij op die manier ook de hele dag en nacht de verwarming......
Weer wat geleerd!!!! De beste meneer heeft zijn koffie opgedronken en voor ons de hele bediening geinstalleerd en ingesteld en ook nog uitleg gegeven.
Wat een bak zeg, het blijkt gewoon echt, dat die bediening dus NOOIT heeft gewerkt in dit huis, want met een stroomuitval, blijft de instelling in takt en vooral als hij eenmaal geinstalleerd is op de installatie beneden, dan kun je dat niet zomaar weer verwijderen!

Geen opmerkingen: