vrijdag 31 augustus 2012

Poetsdag, Telekom, Finanzamt en Steiermark

Donderdag was het vooral een poetsdag...het huis van boven naar beneden gepoetst, gezogen, badkamer en wc een schoonmaakbeurt, wassen gedraaid, gedroogd en weer in de kast gehangen. De keuken kon ik weer 'ruiken' naar vet...bah, normaal maak je bijvoorbeeld de wazemkap schoon of de filters in de vaatwasser...hier is dus nog geen wazemkap, die hebben ze hier ook gewoon nooit gehad!! Dus ik heb weer een flink sopje gemaakt en de bovenkant van alle kastjes goed gesopt, de buitenkant van de deurtjes allemaal weer gedaan en nu kan het er weer mee door, de vetlucht is weer even weg...

In de middag kwam er al een pakket van de Telekom uit Oostenrijk. De Mediabox (ik wist niet hoe het heette...) is al geleverd! De smartcard er ook bij, dus in de avond heeft Erik de boel gelijk geinstalleerd. Het werkt alleen pas vanaf maandag, want dan wordt er het een of ander omgeschakeld door de monteur, dan krijg ik een telefoontje en dan zou het moeten werken.

Van de duitse Telekom heb ik dus het afgeschreven belachelijke bedrag weer teruggehaald. Eerst wilde ik het gewoon zo laten, maar ik heb me bedacht. Ik heb nu het (schriftelijk) afgesproken bedrag zelf overgemaakt en een mailtje naar de toenmalige contactpersoon gestuurd...met een héél duidelijke uitleg. Tevens heb ik dus al geregeld dat de duitse rekening opgeheven is...dus de Telekom Duitsland kan ook niet meer te pas en te onpas bedragen af gaan schrijven. Ik heb zowaar ook al een klein mailtje terugontvangen van de contactpersoon...ze had het gelezen en zou zich erom 'kümmern'....tja, laat ik dat nu al vaker gehoord hebben, maar goed, ze weten nu hoe het is.

Vanmorgen hebben we Erik naar het werk gebracht, om vervolgens zelf eerst naar het Finanzamt te gaan. Gewapend met alle papieren die benodigd zouden zijn voor het aanvragen van de oostenrijkse kinderbijslag....ik had het namelijk telefonisch opgevraagd wat ik mee moest nemen. Eerst kreeg ik voor alledrie de jongens apart een formulier (2 A4-tjes per kind) die ik 'even' in moest vullen. Ik mocht het ook wel meenemen naar huis en volgende week weer langskomen, maar nee, ik wilde er klaar mee zijn, dus ik ben gaan zitten. Gelukkig hadden ze er een eigen tv-zender op staan, wat de jongens nog redelijk interessant vonden, maar wat wel steeds herhaald werd....dus om de vijf minuten hoorde ik: ''kijk mama, nu komt dat met die politiehonden weer!!'' Hahaha, uiteindelijk had ik alles ingevuld en kon ik weer in de rij gaan staan. Ik heb de mevrouw alles overhandigt en toen begon ze op te sommen wat ze nodig had. Geboorteoorkondes: check! Anmeldebestätigung van de gemeente: check! Internationale huwelijksakte: check! Afmelding van de kinderbijslag/familienkasse: check! Inschrijving Volksschule en Kindergarten: ??! Aufenthalsbescheinigung: ??! <zucht> daarvoor bel je dus extra van te voren! Die laatste papieren heb ik dus ook gewoon nog niet, dus die kan ik ook niet even ophalen of zo. Gelukkig wilde de mevrouw wel alles innemen en opsturen en ze heeft er een briefje opgeplakt, dat de laatste formulieren in september nagebracht worden... Helaas ging ze niet akkoord met de duitse Aufenthaltsbescheinigung, maar goed, dat formulier moet uiteindelijk bij de Bezirkshauptmannschaft vandaan komen en daarvoor krijg je normaal gesproken vanzelf een oproep...met dat 'vanzelf' gaat bij ons over het algemeen iets niet goed...we zullen zien.

Daarna, een dik uur verder..., zijn we naar de bouwmarkt gegaan, Erik had nog schuurpapier nodig voor het schuurapparaat en gelijk hebben we bij de Konditorei die er voor bij in zit, wat gedronken en gegeten en toen zijn we naar het Atrio gegaan om nog wat boodschappen te doen...uiteindelijk waren we pas om 12.15u weer thuis...pfffff, wat een ochtend en dat in de stromende regen!! Het weer is hier sinds gisterenavond volledig omgeslagen, het regent, het is fris...bah, wel weer even wennen hoor!

Inmiddels horen we van meerdere kanten, dat het ons niet zal gaan lukken om de auto, zonder invoeringskosten op oostenrijks kenteken te krijgen...het schijnt een aantal jaren geleden wel gekund te hebben (na een verhuizing naar Oostenrijk als inboedel opgeven), maar nu inmiddels niet meer....waarschijnlijk zitten we dus toch sneller met een andere auto dan dat we de laatste weken dachten...

Morgen heerlijk een dagje niks, we gaan namelijk naar Steiermark!! Een bezoekje aan Mieke en Tim, we hebben er zin in!! Nu niet alleen maar alles van foto's vernemen, maar ook in werkelijkheid zien! Hahahaha, laat nu net ons vignet verlopen zijn....we hadden namelijk een 2 maanden vignet en die is ingegaan op 1 juli!! We hebben er vanmiddag dus nog even één gehaald. We kunnen wel buiten de autobaan om, maar dan rijdt je er zeker een half uur langer over....twee uur lijkt me lang genoeg!

Geen opmerkingen: