woensdag 8 augustus 2012

Totaal onverwacht...

Vanavond, na het eten, stond er opeens een oud Kindergarten klasgenootje van Thijs voor de deur! Ze hadden inderdaad gezegd dat ze langs wilden komen, maar ik vond het tijdstip een beetje raar...onze kids zouden al bijna naar bed...het bleek dat ze een beetje alle kanten op gingen tijdens de vakantie en ze kwamen ook bij ons in de buurt en dachten toen: we kunnen vast, met ons vijfen, wel een nachtje bij ze slapen....nou, nee dus! Ik heb ze via internet de camping in Annenheim laten zien, want ze hadden de tent bij zich, ze heeft gebeld en bij de camping hadden ze plek...maar ja, voordat ze weggingen, was het inmiddels 20.15u, het begon te sputteren en het begon al te schemeren...zodra wij ons appartement klaar hebben, zijn ze welkom!
En toen...ze hebben een kop koffie gedronken, we kletsten wat en toen zei de moeder opeens:
''Hoe heet ze ook alweer, dat zusje van Emma...''
Emma is een vriendinnetje van Thijs (geweest) op de Kindergarten in Duitsland en ik ken de moeder van Emma goed, zeker al van de Kindergarten, maar daarna nog beter omdat Emma en Thijs ook samen op zwemles zaten en dan kon ik kletsen met de moeder van Emma en ook een beetje kletsen en spelen met het zusje van Emma, Jule.
Ik zei dus, met een lach op mijn gezicht: ''Jule!! Dat is zo'n leuk grietje, spontaan en een ontdekkertje!!''
''Ze is gestorven...''
''?????? Wat? Jule?''
''Ja, Jule''
Ik kon het niet bevatten wat ze vertelde...Jule was 15 maanden oud, ze waren net naar een warm land geweest in een hotel, omdat de moeder ook eens echt een relax vakantie wilde vieren...op de laatste Kindergarten dag van de jongens, kwam ik haar bij het weggaan nog bij de auto tegen, ik heb haar omhelst, ze had Jule op de arm, dus ik aaide Jule over haar wangetje en de moeder zei: ''We komen echt een keer naar Oostenrijk om bij jullie vakantie te vieren...'' Niet wetende dat precies twee weken later Jule er niet meer zou zijn...
Het blijkt dat Jule op een vrijdagavond wat jengelig was, wat koorts had en ze moest een keer spugen. Ze hebben de huisarts er nog wel bij gehad, maar ja, een kindje van 15 maand wordt net zo snel weer beter als dat ze ziek worden, dus de arts heeft haar nagekeken en is toen weer weggegaan. Die nacht hebben ze Jule bij hen in bed gehouden, omdat ze niet ging slapen....in de nacht is zowel Jule als de moeder toch beiden in slaap gevallen, alleen is Jule nooit meer wakker geworden....ze bleek een streptokokkenbacterie te hebben en iets van meningitis...ik ken die termen gelukkig niet goed, maar aan zoiets is ze dus overleden.
Onvoorstelbaar, zo vreselijk oneerlijk....
Ik kan persoonlijk nu niets meer betekenen, maar ik ga de moeder zeker een brief schrijven....

RUST ZACHT LIEVE JULE....dan ben jij vast dat heldere sterretje aan de hemel hier boven de berg...
Dit wil je niet horen, niet meemaken....een gezond kindje, dat binnen een dag er niet meer is....

Geen opmerkingen: