woensdag 26 september 2012

Administratie en schoorsteenveegster!

En zo vliegt de ochtend om! Tjee zeg...ik dacht alleen even: oja, laat ik even een telefoontje plegen...en toen zag ik een brief en nog een brief, een machtiging die nog opgestuurd moest worden...toen kwam ik in de ordner aan het bladeren en dacht: laat ik even naar de Kelag (stroommaatschappij) bellen, om onze voorschotten te veranderen...ik zou nog achter hout aanbellen, wasje tussendoor, konijnen verzorgen, bankrekeningen nakijken...nog een wasje...

Uiteindelijk heb ik dus bijna de hele ochtend administratie gedaan en dingen geregeld! Het begon al goed vanochtend toen om 6.45u de deurbel ging: ...?? De schoorsteenveegster!! Ze bellen niet van te voren, het enige wat we wisten: ze zou tussen midden en eind september langs komen en dat was dus vandaag! Hahaha, 6.45u...we hadden ons net allemaal gewassen en stonden half aangekleed...de ontbijttafel stond al wel klaar en de koffie pruttelde al en dan opeens heb je een mevrouw voor de deur, met muts op, lampje op het hoofd, dik aangekleed...ze moest dit keer naar de zolder om daar het een en ander na te kijken. Ze maakte daarna nog even gezellig een praatje en vertrok weer: Goedenmorgen! In november komt ze nog eens langs om dan echt de schoorsteen te vegen en volgend jaar in mei/juni komt ze weer voor de brander van de olie...wat een informatie op zo'n tijdstip zeg! De jongens vonden het maar wat interessant...een MEVROUW? die de daken op klimt en waarom doet ze dat? moet dat? Dit was dus een goed begin van de dag!

De jongens weggebracht en toen ben ik dus met de hele rest begonnen.
Ons energieausweis leek dus niet compleet, ik had de meneer al een paar keer geprobeerd te bellen, maar hij belde niet terug. Toen heb ik een mail gestuurd en aan de hand daarvan belde hij mij gisterenmiddag. Het blijkt dat ons huidige Energieausweis echt bij het huis hoort en geen waardes aangeeft voor bijvoorbeeld de Dämmung die wij zouden moeten plaatsen...daarvoor heb je een ander Energieausweis nodig....ik heb de meneer lang aan de telefoon gehad, ik vind dit namelijk belachelijk! De meneer bleef heel geduldig en heeft alles duidelijk uitgelegd, maar toch...het komt erop neer, dat hij nog een keer moet komen om dan om de tafel te gaan zitten en aan te geven wat wij willen gaan veranderen, met welk glas, welke Dämmung...dan wordt er de nieuwe U-Wert berekend en aan de hand daarvan wordt de Förderung berekend...hmmmm, zo'n nieuw Energieausweis kost dan wel even € 300,00!!
Ik kreeg de tip van Ute om eerst langs de gemeente te gaan en bij het Bauamt na te vragen of dit werkelijk de gang van zaken is, want bij hen is het toentertijd anders verlopen....daar ga ik dus morgen maar naar toe!

Verder heb ik eindelijk een miep van het Finanzamt gesproken over de ontvangen brief....kort gezegd: onze Familienbeihilfe wordt niet eerder in gang gezet, als dat we bij het BH (bezirkshauptmannschaft) geweest zijn en ons daar aangemeld hebben...en dát kan pas weer, als je een Kaufvertrag van het huis hebt...grrrrrrr....

Ach, we zijn inmiddels aardig wat gewend...zoals ik al heel vaak vermeld heb: NIETS gaat bij ons VANZELF!! Hahaha, maar we houden de moed erin en gaan gewoon maar door!

Gisterenmiddag was het wel heel gezellig bij Ute...we zijn er met ons vieren naar toe geweest, De kinderen hebben heerlijk gespeeld en Ute en ik hebben onze gesprekken van maandagmiddag gewoon weer voortgezet! Ze is heel behulpzaam, geeft tips over bijvoorbeeld een goede tandarts etc. Ik mag altijd bij haar aankloppen als er iets is, heerlijk is dat, om gewoon zo ontvangen te worden!

Zo Thijs even ophalen en een brief posten. Vanmiddag kunnen ze weer huiswerk maken en verder voor vanmiddag geen afspraken, bewust niet, want ze hebben natuurlijk al twee middagen gespeeld en dat is wel even genoeg!

Ik had begrepen dat het gisteren en vandaag warm zou worden....niet dus! Het begint in de ochtend goed, het is helder en de zon schijnt, het is ook absoluut niet koud...maar vanmorgen heeft het al een paar keer geregend, dan is er weer zon...gisterenmiddag is het uiteindelijk ongeveer 18 graden geweest...

Geen opmerkingen: