vrijdag 28 september 2012

Vensters, ree, Elternabend, Bauamt

De laatste dag van de week! Vanmorgen is Erik met de bus vertrokken, vanmiddag gaan we namelijk naar vensters kijken in Stadelbach, dus dan pikken we Erik op en rijden door. Aangezien we dan toch in Villach zijn, ga ik voor die tijd met de jongens even naar een paar winkels...ik heb gisteren namelijk alle winterjassen, mutsen, sjaals, handschoenen en skibroeken van zolder gehaald, een passessie gedaan met de kids en nu weet ik precies wat we nog nodig hebben. Ook moeten we nog voor Jordy en Thijs snowboots hebben en ook voor Erik nog...maar eens kijken waar we vanmiddag voor kunnen slagen!

Toen Erik vanmorgen weg was, stuurde hij iets later een sms: ''er stond een ree in de tuin te grazen''
De jongens geloofden het eerst niet, maar toen ik vertelde dat ik ook al een paar keer wat in de tuin had gezien, wat weleens voetsporen konden zijn, geloofden ze het wel. Hahaha, toen we dus naar school toe wilden, heeft Jordy eerst sporenonderzoek gedaan in de tuin!!

Gisterenavond heb ik ouderavond gehad van Jordy...het begon om 18.30u en duurde maar liefst tot 20.45u!! Tjee zeg!! Het ging nu vooral om het algemeen: wat wordt er van de kinderen verwacht, wat van de ouders, hoe gaat de juf de leerstof aanpakken, waar legt ze de nadruk op...ik heb de juf ook even voor die tijd gesproken en haar het Mitteilungsheft van Jordy gegeven. Daar had ik namelijk gisterenmiddag een verhaaltje in geschreven...het ging voor de zoveelste keer gewoon ècht níet met het huiswerk...na anderhalf uur gezeten te hebben, met drie keer een tranendal, met minstens 10 waarschuwingen: ''Jordy kijk voor je!'' ''Jordy bemoei je niet met Thijs en Luuk, die zijn in de woonkamer aan het spelen (Jordy schreeuwt dan vanaf de keuken dat ze niet zoveel lawaai moeten maken...)!!'' ''Jordy, jouw boek ligt op tafel en hangt niet aan het plafond!'' Ik heb een hele tijd echt naast Jordy gezeten, omdat hij er gewoon echt niet uit kwam, ik heb hem voortgeholpen, dan vindt hij het leuk en lachen en zodra ik weer ga strijken bijvoorbeeld, dus nog wel in de keuken ben, dan snapt hij er niets meer van...en ik kan me daar ergens wel in vinden...het is echt moeilijk wat er zomaar opeens van hem verlangt wordt, maar hij zal toch ook echt zijn best moeten doen! Pffff, lastig hoor, ik hoop dat hij heel snel weer zover is, dat hij op zijn slaapkamer het huiswerk kan gaan maken....
Maar goed, de juf gaf aan, dat Jordy eigenlijk meer leerstof niet had gehad in Duitsland, dan dat ze van te voren gedacht had...hij moet dus ook nog eens flink wat inhalen, de komende maanden. De juf en ik gaan nu elke woensdag, tijdens haar spreekuur, samen aan tafel zitten en overleggen wànneer Jordy wàt moet kunnen, hoe Jordy het beste bepaalde zaken kan gaan leren en vooral ook het erover hebben, hóe het met Jordy gaat....want het moet niet zo worden, dat hij straks met buikpijn naar school toe moet. We hebben het echt getroffen met de juf en ze wil er ook echt alles aan doen, om het voor Jordy zo prettig mogelijk te maken, maar dat hij de komende maanden echt aan de bak moet, is duidelijk...
Het derde schooljaar is ook gewoon het zwaarste jaar van de Volksschule, dat is ook in Duitsland bij de Grundschule zo. Het tempo wordt ineens flink opgeschroefd, dat meldde de juf ook aan alle ouders...dus in het begin zullen er veel kindjes moeite hebben met het tempo, maar volgens de juf gaat dat snel goed komen en is het niet erg als ze eerst niet alles af hebben...

Woensdagavond belde Andy nog: hij had nog een origineel exemplaar van de Energieausweis liggen, of ik die gelijk nodig had. Niet echt, ik heb er één uitgeprint en dat is voor ons, voor nu wel voldoende. Toen hebben we nog even gekletst over de gang van zaken en ik vertelde ook het verhaal van het Energieausweis, dat we nog een keer moeten laten maken volgens een meneer...Andy vond het maar raar, maar gaf gelijk dezelfde naam van de meneer van het Bauamt door, als dat Ute mij vertelde. Andy zei er bij, dat als ik er niet uitkwam met deze meneer, dat ik hem rustig Andy mocht laten bellen...want hij kent de meneer goed en heeft er geregeld een biertje mee gedronken...ik moest het gesprek dan ook vooral gaan beginnen : ''met de vriendelijk groeten van Andy...'' Dat schijnt altijd te helpen...hahaha!
Maar goed, gisterenochtend was ik bij het bauamt en bleek de meneer een Seminar in Klagenfurt te hebben en vandaag zijn ze gesloten. Dan ga ik maandag wel! Ik heb nog een poosje met de medewerkster bij de balie gekletst, dat is namelijk een moeder van de Kindergarten...steeds als ik bij de gemeente ben, dan vraagt ze hoe het ons vergaat, hoe het Thijs gaat...nu stonden we dus weer te kletsen en hebben we meteen afgesproken dat we elkaar gewoon bij voornaam noemen...fijn hoor!
Zo langzamerhand wordt er dus echt een soort 'kennissenkring' opgebouwd hier en dat is fijn!

Geen opmerkingen: