zondag 23 september 2012

Zondag

Het is een heerlijke relaxte zondag vandaag...vanmorgen is Erik, na ons zondagsontbijt, met Jordy en Luuk naar de kerk geweest voor de Erntedankgottesdienst (oogst-dank...)...om 9.00u...niet echt een supertijdstip op zondagochtend, maar goed. Het was maar een kleine opkomst bij de kerk, lang niet alle kinderen waren er en er was maar één juf...hmm... Er was zelfs koffie en koek buiten de kerk, geregeld door de plaatselijke bakkerij en alle kinderen kregen een wortel en een appel mee naar huis! Haha, één wortel is gelijk naar de konijnen gegaan, wat later ook een stuk appel, de andere wortel en appel liggen nog in de keuken.

Thijs en ik zijn thuis gebleven. Ik heb de ontbijttafel afgeruimd en Thijs is lekker gaan spelen. Tegen 10.00u waren ze weer terug en hebben we een bak koffie gedronken met onze eerste Lebkuchen (koekjes met een soort ontbijtkoek/speculaassmaak, in verschillende vormpjes en decoratie's) van dit jaar!
De mannen zijn allemaal naar buiten gegaan en aan het knutselen geslagen. Het konijnenhok moest nog winterproof gemaakt worden. We wilden eerst de konijnen in de winter in de garage neerzetten, maar verschillende mensen vertelden ons, dat konijnen echt wel 'winterhard' zijn...we gaan het meemaken! Aangezien het hok al wel dubbelwandig is, is het natuurlijk al wat warmer dan een hok wat je in de winkel koopt. De bovenklep is nu voorzien van een laag piepschuim en vervolgens is er dik zeil overheen gemaakt en de onderkant van het hok, die was nog enkelwandig, is nu ook voorzien van een laag piepschuim. De konijnen zitten nog altijd gezamelijk in het hele hok, omdat dat nog steeds heel goed gaat en daarom heeft Erik nu voor het gaas aan één kant van het hok, een deurtje gemaakt van hout...zo hebben ze voor de nacht dus niet alleen het nachthok met z'n tweetjes, maar ook een deel van het 'daghok' wat wind en sneeuwvrij zal blijven. Overdag kan dan het deurtje misschien een stukje opengezet worden voor het licht...en dan nu gewoon bekijken of het voldoende is! Ik wil eigenlijk nog ergens een stuk plexi-glas halen, zodat het ene hok overdag, als het deurtje openstaat voor het licht, ook bescherming heeft tegen de kou.

Ik kan trouwens ook weer redelijk smaken onderscheiden! Vandaar dat ik de Zwetschgenjam nu beter kan beoordelen op de smaak. Ik vind het inderdaad ook lekker, het is een mengelmoes van smaak van rabarber en aarbei/framboos...maar het meeste heeft het van rabarber weg!

Tja, en op de één of andere manier, komt er met goed nieuws ook altijd weer minder goed nieuws...ik heb het nog maar net geschreven, dat we nu ook goed nieuws kregen van mijn nichtje, krijg ik gisteren een telefoontje met weer slecht nieuws...mijn tante ligt in het ziekenhuis...ze is echt heel ziek, heeft te lang doktersbezoek uitgesteld en nu is het nog maar afwachten hoe ze hier door gaat komen...pffff, hopelijk gaat het helemaal goed komen met haar, maar dat is op dit moment nog maar de vraag...

Geen opmerkingen: