zaterdag 22 september 2012

Herbst

Iedereen hier praat over: der Herbst hat wieder angefangen!
En echt iedereen ''Freut sich'' over de herfst. Ik als Hollander denk eerder: hmmm, blaadjes vallen van de bomen, veel regen, wolken, nevelig, af en toe ook best mooie dagen ertussen, maar waarom zijn ze hier eigenlijk allemaal blij met de herfst?
Nou, inmiddels heb ik gewoon meerdere mensen gevraagd...hahaha, zo nieuwsgierig ben ik dan ook wel weer! Vooral in Bleiberg verheugen ze zich erop, omdat de herfst hier een heel mooi jaargetijde schijnt te zijn: heldere en vaak ook zonnige dagen en veelal droog, amper nevelig...daarbij, kreeg ik van Ingrid te horen, is het volgens hen in Villach juist vaak nevelig en een vriendin van haar in Nötsch im Gailtal, schijnt vroeger geregeld gebeld te hebben met Ingrid, om te vragen of het hier goed weer was om te kunnen gaan skieën op de Dobratsch (toen dat nog volop mogelijk was), omdat zij vanuit Nötsch gewoon niet de bergen kon zien...in Klagenfurt is volgens haar de lucht helemaal slecht...het schijnt er stoffig te zijn en bedrukkend...Nee, volgens Ingrid kun je het beste wat hoger wonen!
Ook een moeder van de Kindergarten heb ik er vrijdagochtend over gesproken en ook zij was er stellig van overtuigd, dat de herfst een supermooi jaargetijde is in Bleiberg...
Ik kan hier dus nog niet over meepraten en ben dus wel heel benieuwd hoe het gaat de komende maanden, maar ik moet zeggen, dat de eerste herfstdagen mij heel goed bevallen! Het is in de ochtend echt koud, in de nacht vriest het gewoon al licht, maar het is kraakhelder buiten en de zon schijnt er ook nog eens volop bij, ik heb zowel donderdag als vrijdag gewoon mijn wassen nog buiten aan de lijn droog gekregen en we hebben vrijdagmiddag heerlijk op het balkon ons middageten genuttigd, zonder jas en met onze gezichten lekker in de zon....als het de komende maanden ook zo blijft, ben ik het met ze eens!....hahahaha, in elk geval tot eind november, want dan verdwijnt de zon achter de Dobratsch...

Geen opmerkingen: