donderdag 20 september 2012

Zwetschgenmarmelade

Tja, en dan heb je opeens een tuin met een vruchtenboom...eerst afwachten welke vruchten het zouden zijn en toen we door hadden dat het om een pruimsoort ging, zagen we ook hoe vol de boom kwam te hangen....het blijkt de Zwetschgen te zijn en de boom is een flink aantal jaren oud en groot en vol...heel vol Zwetschgen!! De eerste vruchten die eraf vielen, zijn zo opgegeten, de één was lekker, de ander zuur...maar nu, wat doe je met zóveel vruchten? Opeten kan, maar dan is het wcpapier niet aan te slepen, ben ik bang, maar ik had ook nog nooit jam gemaakt...een uitdaging!!
Ik heb eerst Erik dinsdagavond de boom in gestuurd (hahahaha, in plaats van het dak op!), ik was zelf slecht in orde en het werd al schemerig. Na maar 15 minuutjes plukken had Erik een hele plastic tas vol en kwam aan met de mededeling, dat dit nog maar een beginnetje is....oeps!
Op internet naar het recept gezocht, woensdagochtend naar de winkel voor geleisuiker en vanillesuiker....geleisuiker....ze hebben hier gewoon wel 4 soorten! Gelukkig had ik bij het lezen van het recept opgelet en wist ik welke ik mee zou moeten nemen. Dus bepakt weer naar huis en aan de slag!!

1 kilo onbehandelde Zwetschgen...
 
...steriele potjes...helaas heb ik er maar drie kunnen opduikelen, als ik er eerder
aan gedacht had, had ik er meer kunnen verzamelen of kopen...

...de geleisuiker en de vanillesuiker...
 
...de Zwetschgen ontdoen van de pit en klein snijden...

...de boel mengen met de suikers en flink pureren, een paar minuten koken laten...

...en klaar!!
 Zoals ik al vermelde, ik had te weinig potjes...vandaar dat ik nu deze hoeveelheid klaar heb gemaakt. Dit leverde een liter jam en jam wordt bij ons veel gegeten, dus een deel heb ik maar in een gewoon drinkglas gedaan! In de winkel vertelde de mevrouw dat ik de rest van de Zwetschgen gewoon kon schoonmaken en van de pit ontdoen en vervolgens invriezen...totdat ik weer potjes heb! Handig! Ik heb de volgende 2 kilo dus netjes van de pit ontdaan en klein gesneden en in de vriezer gedaan...de rest hangt nog in de boom en zal volgen...mits de jam smaakt natuurlijk! Het lastige is namelijk, dat ik gewoon zo verkouden ben, dat ik het nu niet kon proeven voor de smaak....op goed geluk dus!

Hahaha, een goede tip om je 10e trouwdag door te brengen: drie kilo Zwetschgen schoonmaken en ontpitten en van een deel alvast jam maken...héééééél romantisch!

Inmiddels is de jam geproefd en gegeten en volgens Erik is het iets framboosachtigs en is het lekker! Ik hoop dat ik snel mijn smaak weer terugheb, want ik ben wel benieuwd!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Karin,

Jampotjes staan gewoon naast de geleisuiker in de supermarkt te koop hoor ;).

Groetjes Corine