vrijdag 21 september 2012

Elternabend, Jordy, Dämmung

Woensdagavond was er een ouderavond van Luuk...hahaha, op onze trouwdag dus nog meer romantiek! Het begon al om 18.30u, ergens wel prettig, want dan ben je niet de hele avond kwijt. Vlak voordat ik weg wilde gaan, belde mijn moeder nog op: de familie is weer uitgebreid! Mijn nichtje is van haar eerste kindje bevallen! Geweldig goed nieuws dus, dat mocht ook wel, na de eerdere vervelende berichten van Eriks oma en het kleine meisje Jule.

Maar goed, de ouderavond dus...tjee, wat een regeltjes zeg....alles is natuurlijk nieuw voor ons hier, de andere ouders keken nergens van op. De kinderen moeten bijvoorbeeld om 7.45u klaar staan voor de school en dan komt er een juf bij de deur staan, die roept: ''Glück Auf'' (een oude mijnwerkersgroet...), de kinderen roepen hetzelfde terug en dan mogen ze per rij naar binnen. De rijen, daar hoefde niemand iets voor te doen of zeggen, alleen natuurlijk voor de nieuwkomers is dit nieuw, maar dan gaan de kinderen, beginnend bij de vierde klassers, heel rustig naar binnen...geen geschreeuw, geklier of geouwehoer! Vervolgens moeten ze allemaal de pantoffels aandoen en jassen ophangen en dan gaan ze weer in een rij naar de klas toe...niemand vind dit raar of stom, het hoort gewoon zo! Dit alles was inmiddels voor ons ook niet nieuw meer, maar toch, ik vond het wel bijzonder! Er werd de ouderraad gekozen...dat heb ik eerder meegemaakt in Duitsland, dat gaat heel officieel...er wordt een Wahlleiter gekozen, die de stemmen telt en iemand voordraagt als er niemand zichzelf aandraagt....niemand meldde zich vrijwillig aan, dus die moeder droeg zelf iemand voor, iedereen was het daar gelijk mee eens en uiteindelijk stemde ook die moeder ermee in en nu is zij de Elternvertreter...toen moest er nog de Stellvertreter gekozen worden, op dezelfde manier. Zij moet optreden, als de Vertreter zelf niet kan. Deze Vertreters zitten bij vergaderingen van de school, ze moeten wensen van bijvoorbeeld andere ouders aan school doorgeven etc. Pffff, ben blij dat ik hier nog niet voor gekozen ben zeg!!
Verder werd het eten besproken, dat wat bijvoorbeeld in de trommel zou moeten zitten (absoluut geen snoep, het liefst gewoon brood of fruit) en hoe de dag verloopt werd ook besproken. De schoolregels werden doorgenomen, de juf heeft haar regels ten opzichte van de kinderen, de school heeft regels, de kinderen hebben regels en ook de ouders! De regels worden allemaal doorgenomen en geacht na te streven. Dit klinkt allemaal heel streng, maar het valt eigenlijk reuze mee, vooral het respect ten opzichte van elkaar staat hoog in het vaandel en daar is helemaal niets mis mee!
Ik denk persoonlijk dat Luuk een goede juf heeft...het is een iets oudere vrouw, die van aanpakken weet, maar ook wel weer grappig is. En vooral dat aanpakken, dat heeft Luuk, ben ik bang, wel nodig....

Volgende week is er de ouderavond van Jordy, dat zal wel weer anders gaan. Jordy heeft namelijk een aantal zaken nog niet gehad in Duitsland, daar weten wij allemaal van, want dat heeft de juf doorgegeven. Het is nu de bedoeling dat ik samen met de juf zeer regelmatig om tafel ga om te zien wat Jordy nog moet inhalen en hoe het gaat...op dit moment heeft Jordy grote moeite met de snelheid van het werken op school en de behoorlijke hoeveelheid huiswerk....gisteren zag hij het allemaal even niet meer zitten...ik ben dus nu heel blij, dat ik nog niet buiten de deur hoef te werken, want Jordy heeft echt flink begeleiding van ons nodig, net als Luuk, die nu leert schrijven en lezen dit jaar! We zullen zien hoe het gaat dit jaar met Jordy...

Vanmorgen ben ik met een tas vol Zwetschgen naar Martin en Ingrid gegaan. Inmiddels ben ik een stuk beter te pas, dus durfde ik mijn gezicht wel te laten zien! Ingrid was al volop bezig met de middagmaaltijd, maar alles ging aan de kant en we hebben koffie gedronken, gezellig gekletst en ze heeft mij de planten in de tuin laten zien, die ik volgende week van haar krijg! Super gewoon! Martin kwam wat later ook thuis en toen heb ik nog een poos met hem gekletst en het een en ander gevraagd. We zoeken namelijk nog iemand die een tweede offerte voor de Dämmung wil maken en aangezien Martin en Ingrid hun huis vier jaar geleden hebben laten Dämmen, heeft Martin ter plekke voor mij de meneer opgebeld en die komt vanmiddag al langs!! Vervolgens snel naar de winkel gefietst voor een paar boodschappen, naar huis de boel wegbrengen en naar de Kindergarten gelopen om Thijs op te halen!!
Jordy en Luuk kwamen vanmiddag zelf naar huis!

Zow en nu ga ik brood klaarmaken!!!!



Geen opmerkingen: