maandag 26 november 2012

Luuk!

De nieuwe week is weer begonnen! Het beddengoed is weer aan de beurt om verschoond te worden, dus de wasmachine en de droger zijn weer druk! Het eerste strijkgoed is ook alweer weg, tussendoor nog wat 'gewone' huishoudelijke klusjes gedaan, het is dus wel een productieve ochtend!

Vanmorgen, toen ik nog even bij de Volksschule stond en Jordy en Luuk naar binnen gingen, kwam de juf van Luuk naar mij toe...gek misschien, maar ik wist gelijk wat ze wilde zeggen...
Afgelopen week moest Luuk naar de Förderunterricht, dit is een ingeroosterd lesuur die de juf kan gebruiken voor kindjes die iets niet onder de knie krijgen of iets niet af hebben of gewoon extra aandacht nodig hebben. Een kindje hoeft er pas naar toe, als het in het Mitteilungsheft geschreven staat. Bij Luuk stond het dus in het Heft afgelopen week, dat hij donderdag naar de Förderunterricht moest komen. Förderunterricht is totaal niet erg, het schijnt erg leuk gedaan te worden en kindjes moeten het niet als straf zien, maar als een extra'tje...ik hoor ook alleen maar positieve dingen over dit uur, want elke klas heeft dit. Ik vroeg Luuk waarom hij er naar toe moest, maar dat wist hij niet...ik keek in zijn tas en zag een schrift die normaal gesproken op school blijft, ik kijk erin en zie minstens onder vijf bladzijdes : ''Fertig stellen'' staan... Luuk gaf toe dat hij dat in de klas niet klaar gekregen had, ik keek 'm aan en bedacht een tactische aanpak...
''Je vindt het wel gezellig in de klas hè?''
Luuk: ''Jaha, en ik heb weer nieuwe vriendjes nu, want ik zit nu niet meer naast Fabian, maar naast Sarah en...''
''Kan het zijn Luuk, dat je niet meer naast Fabian zit, omdat jullie teveel kletsen?''
Luuk kijkt naar de grond...en knikt vervolgens...
Ik leg Luuk uit, dat hij het best gezellig mag hebben in de klas, maar dat het niet de bedoeling is, dat hij de gangmaker is, het iedereen naar zijn of haar zin maakt (want dat doet hij) en dat iedereen z'n opgaves klaar heeft, behalve hij zelf...
Ik geloof niet dat het helemaal aan is gekomen bij Luuk, maar daar moet ik nog mee bezig.

De juf gaf vanmorgen dus aan, dat Luuk in de klas overal is met zijn gedachten, behalve bij de les...hij is er altijd vrolijk, lacht veel, maar hij kletst heel graag en ook heel graag met Sarah, maar ook daar zit hij inmiddels dus niet meer de hele ochtend naast, want ook met haar kletst hij teveel...Luuk heeft dus al een paar keer apart gezeten. De juf vroeg of ik Luuk er thuis op aan wil spreken en hem met het huiswerk nog beter in de gaten wil houden...dat laatste gaat lastig worden, want het huiswerk heeft hij zo klaar en in mijn ogen doet hij dat ook goed, het lezen gaat ook steeds beter. Natuurlijk spreek ik hem op dit alles aan, maar ja, het is wel Luuk...(wat dit alles betreft een kopie van mijn broer...hahaha, niks negatiefs, maar het is voor mij ook niet vreemd).
Juf gaf aan dat er volgende week Elternsprechtag is en dat we het er dan over zouden hebben, want de juf heeft het idee dat Luuk de stof niet goed snapt, maar ik weet dat het dat niet is (nu nog niet in elk geval)... Zoals Luuk nu in de klas is, zo had ik het vanaf het begin al verwacht, ik was juist heel verbaasd dat hij het zo goed deed en alles steeds netjes deed in de klas...het was boven mijn verwachting. Luuk zal in de klas iets strakker aangepakt moeten worden, ben ik bang...maar daar heb ik het volgende week wel met haar over.

1 opmerking:

Anoniem zei

Peter mag/met af en toe ook naar Förderunterricht alleen wordt het door hem wel als straf gezien en leuk?! zo komt het hier niet over :(. Hier ook Elternsprechtag volgende week ben beniewd.

Groetjes Corine