dinsdag 17 september 2013

Ritme, Zwetschgen en wormpjes

De dagen vliegen alweer voorbij, nu de jongens naar school gaan. Ik heb het dagelijkse ritme weer gevonden, de jongens nog niet helemaal. Opa en oma zijn er, dus het is voor hen nog steeds een beetje een vakantie-gevoel denk ik. Het huiswerk maken moet weer worden opgestart, Luuk is erachter dat hij nu met het maken van huiswerk ook na moet denken...pfieuw, dat vond hij niet leuk, hahaha! Jordy is vooral chaotisch, vergeet dingen mee naar huis te nemen, zodat hij zijn huiswerk niet fatsoenlijk kan maken, vergeet data op te schrijven, zodat ik niet weet wat bij welke dag hoort bijvoorbeeld...ach, even inkomen allemaal!
 
Afgelopen weekend hebben we de Zwetschgen maar eens even geplukt! Aangezien de boom behoorlijk gesnoeid is dit jaar, had ik niet verwacht dat er toch nog redelijk wat mooie Zwetschgen vanaf te halen zouden zijn. Tijdens de droge periodes liet de boom er al wat vallen, ondanks dat er rijkelijk water onder gegoten werd, maar toch, er is een redelijke mand vanaf gekomen:


 

 
Vannacht ging het behoorlijk tekeer buiten...het begon met harde wind! Het windorgeltje buiten ging opeens ontzettend tekeer, toen begon het knetterhard te regenen, te onweren...en als klap op de vuurpijl ging er ook het luchtalarm weer af...de onweer keerde steeds weer terug en de regen ging over in hagel...lekkere nachtrust was het dus :-)
Vanmorgen bij het openen van de gordijnen was het dan wel weer fraai:

 
Vanmorgen bij de Kindergarten wilde ik net weer gaan schuilen onder de paraplu om naar huis te lopen, toen ik Martina tegenkwam, ze vroeg of ik heel even tijd had om mee naar Ute te gaan voor een kop koffie...euh...ja eigenlijk wel! Ik ben dus bij Martina in de auto gestapt en we zijn naar Ute gegaan. Deze was weer eens een projectje in huis begonnen met schilderen van een stuk muur en dat wilde niet zo lukken als dat ze gehoopt had en Martina is er handig in, dus na de kop koffie vanmorgen heeft Martina de kwast gepakt en het nog een keer over gedaan en klaar! Ik ben vervolgens naar huis gegaan en heb twee kilo van de Zwetschgen afgewogen, potjes afgewassen en uitgekookt en daarna ruim een uur zitten ontpitten en wormpjes opsporen...brrr, er zaten dit keer wel wat meer wormpjes in de Zwetschgen dan vorig jaar, de Zwetschgen zijn ook wat kleiner, maar dat maakt niets uit. Na het ontpitten en ontwormen :-) de boel even in de geleisuiker laten staan, vervolgens pureren en koken en in de potjes! Ik heb nu nog ongeveer net zo'n hoeveelheid liggen, maar die zijn nog niet rijp genoeg.


Eriks vader is op dit moment met de jongens aan het wandelen, ik verwacht ze zo terug. Jordy en Luuk hadden voor het middageten het huiswerk al klaar, dus na het eten konden ze doen wat ze wilden en aangezien Eriks vader elke middag gaat wandelen, mochten de jongens mee!

3 opmerkingen:

Liesbeth zei

Pruimenconfituur heb ik hier vorige week ook gemaakt,lekker hé.
En jullie hadden al sneeuw?! Hier vandaag echt herfstweer,guur en regen...We zullen ons maar voorbereiden op nog meer van dat!!

Anoniem zei

Zo lekker bezig geweest weer. En ja voor de jongens is het natuurlijk bar gezellig een opa en oma in de buurt.
Mooi die poeder op de bergen.
Groeten van Josina.

huis tjokvol zei

ooo wauw dat is mooi he die sneeuw op de bergen,prachtig