donderdag 5 juni 2014

Artsenronde

Erik en ik zitten beide flink onder de moedervlekken, van heel veel kleintjes tot wat grotere en dikkere, Erik heeft er ook flink wat op zijn hoofdhuid, onder het haar en op zijn rug heel veel. We hadden al eens bedacht, dat het niet verkeerd zou zijn, om er eens naar te laten kijken, maar ja, wanneer zeg je: en nu ga ik naar de arts! Er is altijd wel een uitweg te vinden! Tja, tot eergisteren. Ik had wat kriebel op mijn rug en ik reikte er naar toe om te krabben, maar ik voelde een gek bultje onder mijn nagel en het was al te laat, bloed. Niet veel en het stopte ook gelijk, maar waar ik eerst dacht aan een pukkel, liet ik Erik kijken: ''daar moet je niet aan krabben, dat is een moedervlek''. De moedervlek is redelijk opgeblazen en als je erop drukt is het ook gevoelig... tja, dan toch maar naar de huisarts. Vandaar dat ik vanmorgen in de wachtkamer zat en iets later bij de huisarts binnen. De arts nam de tijd, dit was voor mij de eerste afspraak bij hem, vandaar ook dat hij tussendoor nog wat andere vragen stelde, zodat hij het in mijn dossier kan zetten. Hij bekeek de moedervlek en vindt het er niet verontrustend uitzien, maar hij vindt wel dat ik naar de huidarts moet gaan. Ik had zelf al een beetje in het telefoonboek gekeken voor een huidarts, want ik wist namelijk al zeker, dat ik er naar toe zou gaan. De huisarts heeft zelf ook de computer erop nageslagen en een huidarts in Villach opgezocht (onze huisarts komt niet uit deze omgeving en is hier net nieuw, vandaar dat hij zelf gelijk meezoekt). Hij vertelde nog wat over hoe een huidarts te werk gaat en ook dat ik, gezien het aantal moedervlekken, vanaf nu geregeld op controle zal moeten bij een huidarts, vervolgens maakte hij de doorverwijzing in orde. Ik heb gevraagd of hij ook een doorverwijzing voor Erik in orde kon maken en dat kon, dat is handig! Zo kan ik namelijk een dubbele afspraak maken! Gelijk heb ik hem gevraagd naar een volgende doorverwijzing, eentje voor een gynaecoloog. Want waar ik in Duitsland de standaard jaarlijkse controle bij de gynaecoloog deed, is dat er hier nog niet van gekomen, door de drukte, door de verhuizing, door duizend andere dingen, maar ja...het is wel je gezondheid! En ook voor een gynaecoloog sloeg hij de computer erop na, hahaha, hij opende zelfs gelijk Google Maps, zodat ik kon zien waar die praktijk zit! Met in totaal drie doorverwijzingen stapte ik de deur weer uit!

Je mag in Oostenrijk, als ik het goed heb, drie keer per kwartaal naar een vak-arts (is dat een goede nederlandse benaming?), het maakt niet uit welke, zonder dat je er een doorverwijzing voor hoeft te hebben! Of het dus om een oogarts, huidarts, orthopeed of noem maar op gaat, dat maakt niet uit, je hoeft er normaal niet eerst voor naar een huisarts te gaan. Vanmorgen gaf de huisarts aan, dat als je wèl een doorverwijzing hebt, de huisarts in elk geval bericht krijgt van de arts waar je geweest bent, zodat de huisarts ook van alles op de hoogte is, vandaar dat ik dan toch maar doorverwijzingen heb genomen.
Ik heb dus de belronde maar gestart en voor Erik en mij over anderhalve week een afspraak bij de huidarts heb en voor volgende week heb ik een afspraak bij de gynaecoloog. Vanaf nu de artsenbezoeken maar eens weer bij gaan houden, het is niet verkeerd namelijk!

1 opmerking:

NUK zei

Leuk om dit blog te volgen :-)