woensdag 2 juli 2014

Siroop, jam, hekje en Hügel

We hebben inmiddels de Fichtensiroop geproefd! We zijn begonnen met de heldere en die smaakt helemaal niet gek! Heel zoet, dennensmaak en echt stroopachtig dik! Prima gelukt en als het dan ook nog de beloofde werking heeft ben ik helemaal blij! Gisteren hebben we de bruine Fichtensiroop geproefd. Tijdens de 'bereiding' en het staan rook deze een stukje lekkerder, maar nu blijkt, vinden wij, dat die ietsje minder lekker is dan de heldere, maar ook weer niet vies! De kinderen zullen, als het nodig is, de heldere wel kiezen! Tja, hopelijk hebben we het niet al te vaak nodig, maar zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar de werking!

Ook de eigengemaakte jam (hier wordt het marmelade genoemd) met de smaak perzik/aardbei blijkt verrassend lekker te smaken! Haha, het was gewoon een probeersel, ik heb een kilo aardbeien en een kilo perziken genomen en daar dus jam van gemaakt. Het is een frisse, zoete en smaakvolle jam geworden!

Erik schiet inmiddels mooi op met het hekje. Er zal alleen nog wel een deel van een conifeer afmoeten, want de totale lengte van het hek wat we erbij gekocht hebben, blijkt breder uit te vallen. Erik heeft besloten het houten hek zelf te maken...hij had naar verschillende houten hekjes gekeken, maar vond van vele het hout te ''gammel'', het moet natuurlijk wel tegen de Oostenrijkse...corrigeer...Bleibergse winters kunnen! Vandaar dus dat we gemeten en gerekend hebben en Erik gisteren en eergisteren na het werk bij twee verschillende bouwmarkten alle materiaal gekocht heeft. Het eerste staalhekje staat erin en het houten deel daarna is in de maak. Grotendeels worden de palen in beton gezet, zodat ze goed stevigheid hebben.

Zelf heb ik vandaag een goede drie uur op de Hügel achter het huis gestaan...oei oei, daar ga ik spijt van krijgen later vandaag...benen, rug, heupen...maar goed, in die drie uur heb ik een enorme hoeveelheid onkruid verwijderd tussen al mijn gepote takjes bodembedekkers...helaas zijn er dus echt heel veel van die takjes niet aangeslagen, maar gelukkig ook best wel wat die nog steeds groen zijn. Ik wil er nu steeds weer verse groenen tussen poten, het zal vanzelf een keer goed komen...nou ja, niet helemaal vanzelf natuurlijk :-)
Na het onkruid verwijderen heb ik er met de handhark helemaal overheen geharkt...ahum...de Hügel bestaat, net als al onze grond, uit enorm veel stenen...doordat het gras er weg is gehaald, spoelen de stenen met de regen steeds weer boven de aarde uit...en met het harken wilde ik gelijk weer wat stenen wegharken en gewoon de Hügel af laten rollen. Dat heb ik ook gedaan, maar toen ik klaar was en achter mij keek, sloeg ik eerst een diepe zucht...ik heb uiteindelijk vijf grote en loodzware emmers stenen weg kunnen dragen en dan ook nog twee zulke grote keien, dat ze niet in een emmer pasten. Maar wederom, ook van dit karwei is het resultaat duidelijk zichtbaar!

Geen opmerkingen: