maandag 4 juni 2012

De volgende ronde

Nog net even tijd voor een blog, ik moet over een kwartier de jongens alweer ophalen!
Vorige week aan het eind van de week, had ik even geen zin meer in telefoontjes naar de laatste instanties...maar nu, na een redelijk rustig weekend, heb ik er weer zin aan en ben vanmorgen dan ook al flink aan de slag geweest!
Eerst begonnen met het beddegoed afhalen, wassen, drogen en tussen alles door wat strijkwerk wegwerken (ligt nu nog een hele stapel te wachten...). Toen heb ik de kinderarts gebeld en gevraagd vanaf welke datum Luuk weer een inenting mag hebben (hij heeft er een paar weken geleden nog één gehad) en dit blijkt vanaf 7 juni het geval te zijn. Ik heb dus gelijk voor donderdagmiddag een afspraak gemaakt: dan krijgen ze alledrie de eerste inenting tegen teken. Ik vertel ze dit maar niet, want toen ik het uitgelegd heb, dát ze (en ook wij) nog een inenting zouden krijgen tegen teken en waarom, toen riep Thijs als eerste: ''Oh, maar dan ga ik gewoon niet naar Oostenrijk verhuizen, dan hoef ik ook niet...''. Tja...hij dacht even na en kwam toen met een volgende oplossing: ''Maar dan ga ik in Oostenrijk gewoon nooit in het bos, dan krijg ik nu ook geen prik...'. Toen Erik dus die middag in huis kwam, rende hij gelijk naar Erik toe en meldde zijn besluit...Erik keek mij vragend aan, dus ik vertelde van de teken-inenting, toen snapte hij 'm! Helaas, zo werkt dat dus niet, dus ik heb het er verder maar even bij gelaten. Donderdag zijn ze dus aan de beurt.

Toen heb ik onze huisarts maar even gebeld en gevraagd of Erik en ik nog vóór 1 juli twee inentingen kunnen krijgen, dat kon. Anders moeten we namelijk hier Praxisgebühr (is per kwartaal) betalen per persoon (is hier standaard) en als je dan maar één inenting krijgt en in Oostenrijk gelijk een volgende op moet halen, betaal je daar misschien weer...Ik kan morgenvroeg komen en Erik morgen aan het einde van de middag en de tweede krijgen we dan in de laatste week, net als de jongens. Een derde inenting hoeft pas over (maximaal) een jaar.
Toen de tandarts gebeld voor mezelf, ik kan er donderdagochtend naar toe. Dan heb ik hier nog net mijn jaarlijkse controle gehad en hoef ik in Oostenrijk niet gelijk erachteraan. Hier werken ze namelijk met een systeem en ik weet niet of dat in Oostenrijk voortgezet kan worden. Als je namelijk elk jaar een controle hebt en geen jaar overslaat, dan krijg je na vijf jaar een bepaald percentage korting op verschillende behandelingen (bijv.kronen...) en na tien jaar verhoogd zich het kortingspercentage...ik heb ook gevraagd of ik dan donderdag gelijk van ons allemaal de gegevens mee kan krijgen, de assistente zou het in orde maken!

Ik heb ook gebeld met de beide pensioenfondsen en daar vervolgens per email het nieuwe adres doorgegeven. Het UWV gebeld voor het E301 formulier (geschiedenis van je werkzame verleden). Die van mij kan ik nu al opvragen, maar die van Erik kan pas vier weken voor het einde van het dienstverband...balen, maar ik kan er niets aan veranderen, ik heb het genoteerd en dus kunnen we dat pas aanvragen als we al in Oostenrijk zijn, gelukkig kan het tegenwoordig wel allemaal online (ook het versturen), alleen het ontvangen ervan laat minimaal 6 en maximaal 8 weken op zich wachten....

Belastingdienst ook gebeld. Ze hadden al bericht van de SVB (voor kinderbijslag) ontvangen en daarmee hebben ze ook de datum waarop het kindgebonden budget stopgezet wordt al in het systeem ingevoerd. De zorgtoeslag kon ze telefonisch invoeren en moet daarmee nu ook geregeld zijn, alleen het adres dat moet schriftelijk ingediend worden. Ik heb de brief gelijk in orde gemaakt en na Eriks ondertekening kan deze met de post. Tja en het is nu eenmaal de belastingdienst: het duurt minstens 6 weken voordat de wijziging doorgevoerd zal worden!!

Vanmiddag heeft Luuk weer handbal, eerst nog regelen dat hij met een vriendje weer mee terug kan, want Thijs heeft ook nog zwemles....de dag is dus alweer aardig goed gevuld!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi,

In Oostenrijk geen praxisgebühr maar betaal je gewoon voor de inenting (4 personen 94 euro). Bij de gemeente kun je je goedkoper laten inenten maar daar was de inenting pas in mei en dan hadden we de 2e pas zo laat. Wij hebben ze nu ook allebei gehad en de volgende doen we dus volgens jaar bij de gemeente (4 personen 60 euro). Ook wij hebben een Impfpas gekregen. Bij de jongens heb ik de pas uit NL er achterin ingeplakt. Maar de inentingen lopen nagenoeg hetzelfde en de verdere lopen allemaal via de school, krijgen ze gewoon allemaal in de 3e klas heb ik begrepen.

UWV was bij ons verbazingwekkend snel al na 4 weken! Maar als het goed is, heeft Erik dat helemaal niet nodig toch! Is alleen nodig als je uitkering aanvraagd.

Groetjes Corine