maandag 26 augustus 2013

Frühschoppen

De Kirchtag is ten einde! Zoals gezegd is Erik met Jordy en Thijs naar het Frühschoppen geweest. Dit is, aansluitend aan de kerkdienst (overgeslagen), in de tent. Er is dan dezelfde muziek als de avond ervoor en je kunt dan tevens Hendl (halve haan) eten...echt Kirchtageten heb ik me laten vertellen. Voor een aantal in de tent bleek dit het ontbijt te zijn, waaronder voor onze buurjongen :-) Die hebben de hele nacht doorgehaald, maar volgens Erik waren ze gewoon nog steeds gezellig, wel goed beschonken, maar absoluut niet vervelend! Buiten de tent waren een paar kraampjes met speelgoed en snoep voor de kinderen en binnen konden ze naar hartelust spelen met de vele vriendjes en vriendinnetjes die er ook waren! We hadden de kinderen beloofd, dat ze voor een paar euro wat mochten uitzoeken. Thijs kwam thuis met een heliumballon in de vorm van een enorme ninja, Jordy ging voor een helicopter met lichtjes, die je via een apparaatje de lucht in kan schieten. Ook voor Luuk heeft Erik zo'n helicopter meegenomen, dus hij was ook helemaal blij!
Ik heb met Luuk wat spelletjes gespeeld en we hebben samen wat gedronken, maar zijn maag blijft opspelen...gelukkig niet meer met spugen, maar het eten en het drinken zit hem nog niet lekker en daardoor blijft hij weinig energie houden.
 
Toen Erik met Jordy en Thijs weer in huis kwamen, zaten ze vol verhalen! Het was gezellig geweest. Erik had bij bekenden aan de tafel gestaan en gezeten. Het mooie is, is dat ze je echt opnemen...volgend jaar 'moet' Erik namelijk ook mee met de ''Zechburschen ziehen'' :-) want Erik is nu ook een echte Bleiberger! Het Zechburschen ziehen is het gezamelijk met alle mannen (de getrouwde mannen, de ongetrouwden doen dit op vrijdag) door het Hochtal trekken, met muziek en al! Ze gaan bij de Gasthäuser en hotels langs, spelen een deuntje en krijgen er vervolgens te drinken...en dan beginnen ze rond 10.00u in de ochtend en gaan zo ongeveer tien adressen langs...en eindigen dus in de tent...
Erik had even voor mij opgelet, maar had geconstateerd dat er weinig Dirndl's te zien waren...en aangezien het stevig regende en niet al te warm was, heb ik besloten maar mijn Lederhose aan te doen, wat achteraf een goede keus bleek te zijn!
Ik heb me dus aangekleed, we hebben samen nog iets gegeten en toen ben ik met Jordy en Thijs in de auto gestapt, want Manu woont ietsje verder het dal in. Ik ben dus zo gegaan:

 
Het was echt gezellig. Ze hadden de schuur omgebouwd met de bekende Biertische (tafels met banken), er stond een kacheltje in en een tafel met twee soorten soep, brood, Schweinsbraten, Bratenfett (ieuw, echt vet wat zo, na het bakken uit de pan lijkt te zijn geschraapt en wat gebruikt wordt als boter...brrrrr....) en Reindling. We konden zo aanschuiven! Thijs is niet van de soep, dus hij heeft zich tegoed gedaan aan de Reindling en Jordy heeft de Kirchtagssuppe genomen, met vlees (dit lag er apart bij, zodat ieder kon nemen wat hij/zij lekker vindt) en Jordy vond het lekker! Zelf heb ik eerst Kirchtagssuppe met Backerbsen en vlees genomen...errug lekker!! Daarna heb ik de Fritattensuppe genomen, kende ik ook nog niet en ook dit was lekker! Er was maar een kleine groep en we hebben gewoon heerlijk gezellig zitten kletsen. De kinderen hebben weer gespeeld en zich prima vermaakt. In de ochtend had Sabine aan Erik beloofd, dat ze mij in de middag wat mee zou geven voor hem...en ook Alex beloofde wat soep mee te geven... vandaar dat ik dus in de auto stapte met maar liefst VIJF bakjes en een schaaltje met Reindling! Hoezo verwend :-) !!
 
het meegekregen eten: links boven Fritattensuppe met rechts ernaast de Fritatten,
linksonder de Kirchtagssuppe met ernaast de Backerbsen. Rechtsboven de
Cremeschnitten en rechtsonder de Reindling!
Ook al was het niet de Kirchtag die we voor ogen hadden, doordat Luuk ziek is, maar toch hebben we een heerlijke dag gehad, met wederom de bevestiging dat we hier echt goed zitten!
 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig, wat heerlijk toch jullie zo op jullie plek zitten. Maar jullie geven ook jezelf helemaal in de gemeenschap en dat scheelt wel natuurlijk.
Sterkte met Luuk.
Groeten van Josina

huis tjokvol zei

wat fijn dat jullie het zo naar het zin hebben daar,beterschap met luuk

liefs yvonne