zaterdag 3 augustus 2013

Vliegshow, Kartoffelsalade en trouwerij

Met een temperatuur in Bad Bleiberg van ruimschoots 35 graden, is het toch wel warm te noemen :-) 

Gisteren is mijn nicht met haar gezin op bezoek geweest! Het was gezellig! Ze hebben het huis bekeken en daarna lekker bijgekletst allemaal. Al is het met het hebben van Facebook ook wel zo, dat je toch veel van elkaar weet! De kinderen hebben met elkaar gespeeld en gezwommen en zich prima met elkaar vermaakt, we hebben gezamelijk een broodje hamburger gegeten en ze zijn daarna weer naar de camping gegaan. Niet veel later ging bij ons de telefoon, Eriks neef! Zij zitten op de camping aan de Weißensee en vroegen of we het leuk vinden, dat ze komende week nog een keer aankomen, natuurlijk! De volgende familieafspraak staat dus alweer!!

Erik is vanmorgen met de jongens naar Nötsch, naar het vliegveld gereden. Daar is een vliegshow gaande dit weekend en er staan veel verschillende vliegtuigjes en zweefvliegtuigen, die ook allemaal stunts laten zien. Je mag ook tegen betaling met een vliegtuigje/zweefvliegtuig mee...dat lijkt Erik dus helemaal geweldig en wil het dan volgend jaar ook graag doen. Erik heeft altijd als hobby modelzweefvliegtuigen in elkaar geknutseld en er veel mee gevlogen en nu heeft Jordy dus voor zijn verjaardag van ons een beginners modelvliegtuigje met afstandsbediening gekregen...daar helpt Erik dan ook graag bij!! Zelfs in de hitte van vandaag hebben ze het vliegtuigje uitgetest op het schoolplein! (dat kon nu pas, want het eerste vliegtuigje bleek niet in orde en moest terug, het nieuwe is gisteren binnen gekomen)

Zelf heb ik vanmorgen voor het eerst een Kartoffelsalade gemaakt. Niet een heel moeilijke, je moet simpel beginnen :-) Aardappels in schil gekookt, daarna gepeld, geplakt en in een marinade van water, olie en een kruidenzakje gezet, vanavond gaan we met ons allen barbecuen, dus dan zal de test zijn (natuurlijk heb ik zelf al een beetje geproefd en het is niet vies!)

Vervolgens ben ik na de middag naar de kerk gefietst. Bekenden uit het dorp, waar we vorige week mee gepoltert hebben, zijn vandaag getrouwd! Het blijkt dat bij de gemeente alleen maar genodigden bij zijn, maar bij de kerk mag je boven erbij gaan zitten, dus dat heb ik gedaan. Mooi om mee te maken op zijn Oostenrijks! Heel wat gebruiken zijn wel gelijk in de kerk, maar ook een aantal niet! Het bruidspaar, met hun twee kinderen, zagen er in elk geval betoverend uit...echt prachtig!!
Bij het binnenkomen van de mensen in de kerk, zagen een aantal mij boven zitten en zwaaiden even kort, maar toen kwam Burgi met haar man binnen...met een groots gebaar en gezwaai, zwaaide ze naar mij...hihihi, het is zo'n leuk mens! Na de kerk, toen ik nog even buiten wachtte op het bruidspaar, kwamen Burgi en haar man naar mij en ik werd omhelst en geknuffeld en ''Oooo, wir haben einander schon ganz lange nicht mehr gesehen!!'' Heerlijk gewoon! Ze namen mij bij zich en vertelden van een aantal gebruiken. Eerst werd er buiten gezegend, er was brood waar je een stuk af kon breken en je kon een glaasje wijn nemen. Ik had geen idee van hoe of wat, maar gelukkig werd het mij dus verteld. Je breekt een stukje van het brood, neemt een glaasje wijn en je deelt het met iemand anders...wij hebben dit dus met ons drie gedeeld!
Vervolgens werden er opeens allemaal muntjes geld gestrooid!! De kinderen vlogen op de grond en begonnen te rapen...ook dit heeft weer een verre betekenis, een gebruik die ik nog niet helemaal mee heb gekregen, maar dat zal mij vast nog weleens uitgelegd worden! Ik heb het bruidspaar gefeliciteerd en ben vervolgens weer naar huis gefietst...erg mooi om ook dit al gezien te hebben!

Geen opmerkingen: