donderdag 6 februari 2014

Kurzentrum en stroomuitval

Inmiddels heb ik gisteren het appartement onder handen gehad...de keukenspullen liggen weer op de plek, globaal schoongemaakt en stofgezogen. Het precieze schoonmaakwerk en de bedden kunnen nog wel even wachten, eerst wordt nu eindelijk de gang/trapgat onder handen genomen! Er moet gegipst worden, geschuurd en gewit en pas daarna maak ik het appartement helemaal tiptop in orde. Hier in onze eigen woning begint het erop te lijken...de laatste spullen, altijd de vervelendste, die uit het appartement kwamen, hebben nu ook een plek gevonden...tot de volgende ronde verbouwing! Hahaha, maar dat duurt gelukkig nog een paar maanden! We zullen later in dit jaar, rond dezelfde periode als afgelopen keer, weer naar boven trekken...

Vanmorgen heb ik de ooit verkeerd ontvangen tegellijsten (van die afwerkstrips op hoeken bij bijvoorbeeld een badkamer...) naar het Kurzentrum gebracht!! Ze stonden op Willhaben, al heel lang, maar nu dan eindelijk zijn ze verkocht. Van de man die ze wil hebben, werkt de schoonvader bij het Kurzentrum...dus dat was makkelijk, ik heb aangeboden ze er langs te brengen en dat heb ik dus vanmorgen gedaan. Ook heb ik inmiddels de eerste reactie op het kleinste televisie-kastje gehad! De man moet nog terugmailen, maar we zijn elkaar tegemoet gekomen in de prijs...als het doorgaat, hebben we maar een paar tientjes ''verlies'' gehad op dit kastje...hopen dus dat het doorgaat!
We hadden de optie om één van de kastjes in te korten ook al onder de loep gehad, maar dan zou je het hele kastje eigenlijk uit zijn verband trekken...beide kastjes hebben namelijk schuifdeurtjes en lades...

De sneeuw geeft nog steeds problemen in heel Oostenrijk en vooral dan Kärnten. Voor de ÖBB (treinen) hebben ze vandaag een lawine opgewekt met springstof (bij de autobaantunnels), het was succesvol, de baan kon weer sinds afgelopen week eindelijk vrijgegeven worden. In het Lesachtal, het dal wat al sinds vorige week alleen nog maar vanuit Ost-Tirol te bereiken is, hebben ze vandaag met springstof vanuit Kärnten weer vrij kunnen maken, het dal ligt ook in Kärnten... In het Gailtal, helemaal in de uiterste hoek, liggen nog een paar boederijen die al sinds vorige week volledig afgesloten zijn van de buitenwereld...daar hopen ze vandaag aan het einde van de dag naar toe te kunnen komen. Wat tegenwoordig wel van voordeel is, is dat over het algemeen de mensen internet en telefoon hebben!! Ze hebben dus wel contact met deze mensen! Afgelopen nacht heeft het Hochtal een paar uur zonder stroom gezeten, want de ene naar de andere boom valt nog steeds om en dan ook vaak op de stroomkabels! Vandaar ook dat het Hochtal ook al sinds gisteren alleen nog maar bereikbaar is vanuit Villach.... in heel Kärnten vallen de bomen nu met bosjes om!!
Vanochtend hebben we ook bijna twee uur zonder stroom gezeten! Ik had net de stofzuiger in de handen, maar die kon ik dus laten staan! Toen er een uur verstreken was, heb ik het campinggastel maar van zolder gehaald, zo kon ik een kop koffie zetten en tevens voor later op de dag voor warmte gebruiken of om op te koken, maar na bijna twee uur ging het stroom er weer op, eens kijken voor hoe lang nu!

Rond de middag ging er nog weer een controle vlucht met de helicopter over het dal, ze houden alles nog steeds goed in de gaten. Ik heb één van de familie's die hun huis uit moesten, gesproken, maar pfoe, dat is nog allemaal niet niks hoor! Ze bellen gewoon aan en verzoeken je vriendelijk doch dringend om een paar spullen bij elkaar te pakken en je huis te verlaten...er wordt gevraagd of je ergens naar toe kunt gaan of dat ze iets voor je moeten regelen en dan weet je dus niet voor hoe lang je weg bent uit je huis! Deze familie heeft al wel voorzorgsmaatregelen aan het huis, er zit een extra muur aan de kant waar de lawine vandaan zou komen en het dak is daarover doorgetrokken...het ziet er heel raar uit, maar als er een lawine zou komen, zou deze bij hen over het dak heen 'vliegen'.
Ik ben heel blij dat wij in de groene zone wonen! Er wordt voor het weekend nog weer het een en ander aan sneeuw voorspelt, vooral het Lesachtal zou weer flink wat bij krijgen...niet zoveel als er al gevallen is, maar toch. Voor Bleiberg weten ze het volgens mij nog niet, dat ligt aan de temperatuur...of het regen zal worden of sneeuw. De vrouw die ik sprak, is heel bang dat ze misschien in het weekend weer het huis zal moeten verlaten (zo'n vijf jaar geleden moesten ze ook twee keer binnen een maand het huis uit...), maar als ik de huidige weersberichten zie, verwacht ik het niet...ik hoop het voor ze van niet!


Geen opmerkingen: