dinsdag 30 augustus 2011

Borg en ouderavond

Ik ben gisteren bij de bank geweest en het klopt inderdaad dat ik bij de naastgelegen bank (Sparkasse) gewoon een Sparbuch af kon sluiten. Het staat nu op mijn naam en nu moet alleen de verhuurder ook nog ondertekenen. Het staat gewoon vast voor zolang de huur loopt. Er zat wel een eenmalige kostenpost aan vast, maar die was vrij laag en aangezien je over het bedrag wat op het Sparbuch staat nog een beetje rente krijgt, heft zich dat redelijk weer op! Bij de Volksbank weet ik zeker dat ik véél meer had moeten betalen! Tja, we hadden ook de borg per 1 oktober contant af kunnen geven of gewoon kunnen overmaken, maar als je dan mot krijgt met de verhuurder in de tijd dat je er woont, moet je nog maar afwachten of je direct je borg terugkrijgt! Ik ga er trouwens niet vanuit dat er mot komt...maar je weet maar nooit!

Gisteravond ouderavond gehad, van zowel Luuk als Thijs...lekker handig, van twee kids in twee verschillende groepen op één avond...de ouderavond begon om 20.00u en ik was er al een beetje bang voor, maar hij duurde tot 22.10u....en dan praten we over de Kindergarten! Erik is bij Thijs in de groep gaan zitten en ik bij Luuks groep. De Elternrat moest gekozen worden en natuurlijk alle vernieuwingen die doorgevoerd zijn. Vervolgens krijg je discussie's tussen ouders en Erzieherinnen, die vooral gaan over dat de ouders het beter denken te weten in bepaalde gevallen... en ook een discussie over het Mittagessen, er is een aanbod dat de kindjes die langer blijven, warm eten kunnen krijgen (tegen een kleine vergoeding dan), maar ja, je kunt nooit iets bereiden wat alle kindjes lekker vinden (er zijn altijd kindjes die NIETS lusten) en dan was min of meer de verbazing dat er voor die kindjes geen ander eten werd bereid...en ook de verbazing dat er van de kindjes verwacht wordt, dat ze in ieder geval het eten proefen...nou ja, dat was voor een aantal ouders een doorn in het oog....tjeee zeg, wat een gezeik! Dan moet je je kind gewoon niet op school mee laten eten, einde discussie!!

Echt, we wonen hier nu een behoorlijke poos inmiddels, maar er zijn gewoon echt zaken, waar ik nog steeds niets van begrijp, veel kindjes worden hier door de ouders behoorlijk klein gehouden: met 6 jaar nog een middagslaapje is hier bijvoorbeeld geen uitzondering, ik heb ook al gehoord (ik stond erbij) dat een moeder, waarvan het kind inmiddels al twee jaar in de Krippengruppe heeft gezeten en dat dus de inrichting goed kent en ook de Erzieherinnen, op de eerste dag een volledige gebruiksaanwijzing van haar zoon meegaf! De juf luisterde wel, maar ik zag aan haar, dat ze het zwaar overbodig vond, wat er allemaal gezegd werd.
Aan de andere kant zijn wij hier natuurlijk de buitenlanders en vinden ze het raar dat wij 's avonds warm eten en ook dat wij dit tegen 17.30u doen...als kindjes dus komen spelen of onze kids spelen ergens anders, dan is voor mij de eindtijd toch wel zo 17.00u, terwijl een duits kindje rustig tot een uur of 18.00u kan spelen!

Vanmorgen is Loohuis geweest. Hij heeft de keuken bekeken, een foto gemaakt en opgeschreven welke deurtjes niet goed zijn. Hij zal een offerte maken van de onkosten, als alles vervangen zou worden. Ze nemen er geen schuld voor en ook de leverancier niet. Hij had het over een bepaalde periode (1995-2005) waarin volgens hem de techniek voor het verlijmen van het fineer nog niet zo goed was, waardoor er bij vele keukens en veel verschillende leveranciers hetzelfde probleem bestaat/bestond....tja, of dit echt zo is, valt voor mij niet te controleren en ik wil het ook helemaal niet controleren. Hij stuurt de offerte op en dan moeten de kopers maar bepalen, wat ze ermee doen...voor ons geldt dat de keuken met het huis is meeverkocht!

Geen opmerkingen: