dinsdag 23 augustus 2011

'Verkauft' en 'Mietvertrag'

De makelaar vroeg ons vrijdag bij de notaris of het bord 'zu verkaufen' nog even een weekje in de tuin mocht blijven staan, met een sticker van 'verkauft' eroverheen....weer zoiets, ik vind zoiets eigenlijk wel normaal, maar in Duitsland is dit niet 'normaal'.
Net als toen wij ons huis in de verkoop deden, toen heb ik na een aantal dagen gevraagd wanneer het bord in de tuin kwam. 'Oh', zei de makelaar, 'willen jullie dat?' De meeste Duitse mensen willen absoluut geen bord in de tuin, stel dat de buren het zien....tjee zeg, hoe achterbaks! Zo'n bord in de tuin heeft, naar mijn idee, alleen maar voordelen. Meer mensen zien het, dagjesmensen die hier met de fiets voorbij komen bijvoorbeeld of mensen die wat verder in de wijk wonen, zo kan het van mond tot mond gaan dat het huis te koop is. Ik heb wat dat betreft geen geheimen, iedereen mag weten dat we ons huis willen verkopen!
Nu bleek dus, dat de makelaar bij een vergadering vorige week gevraagd werd, waarom de Volksbank bijna nooit 'verkauft' stickers gebruikt en of ze die vanaf nu wat meer wilden gaan gebruiken.
Vandaag kwamen ze langs met de stickers, nu kan dus ook iedereen zien dat het verkocht is (hihi, de hele buurt wist het al wel...), dit is toch ook een beetje reclame voor de makelaar?

Tevens brachten ze (jaja, de stickers moesten er wel met twee personen opgeplakt worden....) het huurcontract mee! En wel in drievoud (1 voor ons, 1 voor de verhuurder en 1 voor de makelaar). Ik heb het contract doorgenomen, de makelaar nog weer even gebeld voor een paar vragen en vanavond heb ik de verhuurder gebeld. Vrijdagavond gaan we naar ze toe, om elkaar wat beter te leren kennen en ook het huurcontract te bespreken, vooral omdat wij nog nooit in Duitsland iets gehuurd hebben, is zoiets helemaal nieuw voor ons en de mevrouw vond het dan ook wel prettig, dat ze ons daarin wat meer duidelijkheid kon geven, als er vragen of onduidelijkheden zouden zijn. Nou, dat vind ik wel heel erg netjes!

Deze week staat dus wederom in het teken van wonen! Morgenavond de kopers van ons huis op bezoek en vrijdag dus naar onze verhuurders!

Geen opmerkingen: