dinsdag 15 november 2011

Nichtje en een 'goede actie'

Alweer heel goed nieuws te melden!! Gisteren hebben we er alweer een nichtje bij gekregen!! Eriks zusje is bevallen van haar tweede dochter!! Helemaal geweldig, alles gaat goed en is gezond!!!!
Inmiddels zijn Erik en ik maar liefst 10 keer oom en tante!! Tjonge, dat is denk ik toch wel erg bijzonder, vooral ook omdat er, tot op heden gelukkig, geen 'ongezonde' kindjes tussen zitten.

Vanmorgen op de Kindergarten daarentegen, hoorde ik iets anders. De moeder van een jongetje bij Luuk uit de groep, was in verwachting en inmiddels ergens voor afgelopen zomer al bevallen. Ik ken haar alleen heel oppervlakkig, maar toevallig heb ik haar, toen nog hoogzwanger, een poosje gesproken. Ze zag als een berg op tegen de bevalling, omdat er bij haar eerste van alles mis is gegaan, zowel tijdens de zwangerschap, als tijdens de bevalling en erna. Vandaar dat ze ook een lange poos hebben getwijfeld, of ze nog wel een kindje wilden. Nu was het toch zover, vanwege haar leeftijd konden ze ook niet meer te lang wachten en ze wilden toch graag een tweede. Deze zwangerschap verliep heel goed, ze begeleiden haar goed, ze had veel gesprekken en vanwege haar leeftijd kwam ze ook in aanmerking voor extra prenataal onderzoek, maar ze bleef een 'gevoel' houden (noem het moederinstinct...), ze was erg blij, maar iets hield haar een beetje terug, zeg maar. De oudste zat in het laatste Kindergartenjaar en zit nu inmiddels op de basisschool, dus op de Kindergarten kan ik haar ook niet meer tegenkomen. Maar bij de basisschool trof ik haar ook nooit meer, ja, één keer, toen was ze druk in gesprek en wilde ik er niet zomaar tussenkomen en ik dacht, ach, ik zie haar van de week nog wel een keertje. Niet dus, maar ik heb me eerlijk gezegd ook nooit afgevraagd waarom ik haar niet meer zo vaak zag. Sinds vanmorgen weet ik waarom.
Het blijkt dat hun dochtertje geboren is met het Pfeiffersyndroom. Dit houdt in dat tijdens de zwangerschap het fontanelletje aan elkaar is gegroeid...ze hebben dit bij geen enkel onderzoek kunnen opmerken (of opgemerkt)... sindsdien wordt hun dochtertje vaak geopereerd, want de hersentjes hebben natuurlijk wel groeiruimte nodig, die ze nu niet krijgen. De druk op haar hoofdje is ook snel te groot met alle gevolgen van dien...., ze heeft dus al vele weken van haar jonge leventje in het ziekenhuis doorgebracht. Hun thuissituatie is ernstig veranderd, want op de momenten dat het dochterje niet in het ziekenhuis is, is er steeds een verplegende hulp in huis. Het huis wordt steeds meer aangepast met verbouwingen om het allemaal wat 'makkelijker' te maken.
Vandaar dat ze nu in de Kindergarten een verkoopactie gaan houden. Elke vrijdagochtend is er markt is Gildehaus en nu hangt er een lijst in de Kindergarten waarop iedereen die het kan en wil iets kan schenken, iets wat ze kunnen verkopen op de wekelijkse markt en dit doen ze voornamelijk met koeken, cakes, muffins of zelfgeknutselde spullen.... nou ja, voor zoiets kun je toch geen nee zeggen? Als ons zoiets getroffen zou hebben, zou het toch ook fijn zijn als er zo'n actie ondernomen zou worden? Het geld wat opgehaald wordt, is volledig voor de familie. Dit keer dus geen actie voor mensen in een ver buitenland, maar 'gewoon' voor iemand in het dorp.

Geen opmerkingen: