dinsdag 29 mei 2012

CVZ, Menzis en Krankenkasse

Het CVZ (College voor Zorgverzekeringen), daar hebben wij, vanaf dat wij in Duitsland wonen, mee van doen...Erik werkt in Nederland en is dus ook via Nederland verzekerd voor de ziektekosten, in ons geval bij de Menzis. Omdat ik niet werk in Nederland of in Duitsland, ben ik, samen met de kinderen via het CVZ óver Erik verzekerd. Bij de Krankenkasse in Duitsland zijn wij gewoon aangemeld, zij verhalen alle kosten die wij maken bij het CVZ. Nu loopt bij de CVZ lang niet altijd alles op rolletjes, ik heb geregeld erachteraan gemoeten, omdat het met de betalingen niet altijd goed verliep, in het begin. Meer dan eens kwam het voor, dat er opeens niets meer geincasseerd werd van onze rekening en dan bel je erachteraan en wordt er gelijk gezegd dat alles weer goed komt, maar dat er ergens een 'foutje' in het systeem is geslopen...en inderdaad, soms na een paar maanden, kwam er een brief, dat alles opgelost was en dat er vanaf dat moment weer geincasseerd kon worden en gelijk een regeling erbij hoe de rest geincasseerd zou kunnen worden. Tja, met dit soort dingen hebben wij in de laatste jaren geregeld te doen gehad, bij ons gaat niets 'vanzelf', ook bij de belastingdienst niet (om maar iets te noemen).

Nu was ik vanmorgen weer in de administratie gedoken, om o.a. de Krankenkasse in Oostenrijk te bellen en n.a.v. dat telefoontje heb ik de Menzis gebeld. Volgens die meneer gaat, door mijn telefoontje, nu de rest 'vanzelf' en hoef ik nergens meer achteraan, zij regelen het met de CVZ en met de Krankenkasse. Ik heb gelijk nog even een nieuw pasje aangevraagd (was eerder de EHIC pas en is nu de EHEC pas), de pasjes die wij hebben zijn namelijk allemaal verlopen en die pasjes heb je, in ons geval, nodig voor zorg in het 'buitenland'. Als Erik op papier blijft werken tot augustus, zijn we ook tot augustus ziektekostenverzekerd in NL/DL en moeten we dus, als we in juli in Oostenrijk zijn en een dokter nodig hebben, ook het nederlandse pasje tonen. En om geen gedoe te hebben, wil ik geen verlopen pasjes hebben.
Voor de pasjes van de jongens en mijzelf, moest ik de CVZ bellen...en toen ging het mis....
Een vriendelijke mevrouw nam op. Ik vertelde haar van mijn telefoontje naar de Menzis en zij beaamde wat de meneer gezegd had. Dus toen vroeg ik haar, om voor ons nieuwe pasjes aan te vragen: ''dat doen we even!'' was haar reactie. Eerst zei ik nog dat jaren geleden die pasjes altijd vanzelf kwamen, maar sinds twee jaar opeens niet meer, dat klopte, ze waren gestopt met het 'vanzelf' toesturen...fijn zeg, zonder melding!
''Goh, zegt de mevrouw, de aanvraag lukt niet...''
mevrouw: ''Goh, u bent helemaal niet verzekerd....''
mevrouw: ''Goh, uw kinderen ook niet....''
ik: ''Niet verzekerd!??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!''
mevrouw: ''Ik zie, dat er 'ergens' iets mis is gegaan en dat is gekomen door de Menzis...''
mevrouw: ''ik weet waar de fout ligt (ze legt het zelfs helemaal uit)en ik ga erachteraan, als het opgelost is, stuur ik u de pasjes toe, mag ik nog wel even uw telefoonnummer?''

Een goed uur later:
andere mevrouw belt op
mevrouw: ''U bent vanaf december 2010 niet meer verzekerd bij ons...''
ik: ''uw collega weet waar het aan ligt en zij zou het oplossen''
mevrouw: ''dat wat mijn collega u vertelt heeft, dat had ze niet mogen doen''
ik: ''maar ja, zij weet de oplossing, dan is het toch geregeld''
mevrouw: ''momentje ik moet even iets nakijken''

intussen pak ik mijn bankafschriften erbij, om te kijken of er nog geincasseerd is in de laatste maanden...ik houd van alles bij, alleen (zoals eerder geschreven) loopt het bij de CVZ altijd wat anders en het blijkt inderdaad dat er al erg lang niets meer geincasseerd is....al sinds januari 2011 niet meer....pfffffff, dat wordt nog leuk! Nu zijn het geen Menzis-bedragen, die van mij is een stuk lager in maandbijdrage, maar toch.

Mevrouw is er weer: ''U moet even bij uw duitse verzekering een formulier opvragen, zij hebben een fout gemaakt...''
ik: ''Oh, nu is het de duitse verzekering, volgens uw collega was het nog de Menzis! Enneh...IK moet een formulier opvragen? Ik heb die fout niet gemaakt, ergens bij jullie gaat het fout en IK moet het oplossen?''
mevrouw: ''Ja maar..''
ik: ''fraai is dat, jullie maken fout op fout en ik ben steeds degene die er achteraan kan gaan? Ik heb hier nog wel post van april 2012 voor mij liggen en ook van februari 2012, dus ik sta wel in het systeem! Ik heb ook gebruik gemaakt van de zorg en nooit een rekening gezien, dus hoezo niet verzekerd?''

Een hele discussie volgt, mevrouw probeert heel begrijpend te doen, maar dat werkt niet, daarvoor hebben ze teveel fouten gemaakt...
Ik probeer haar mijn ergernis uit te leggen: hoe kan ik niet verzekerd zijn, terwijl ik vorig jaar bijvoorbeeld nog geopereerd ben en nooit een rekening heb gezien? Met andere woorden, de Krankenkasse kan insturen wat ze willen en de CVZ betaalt het maar gewoon, zonder dat ik, volgens mevrouw, verzekerd ben? Waarom zou ik dan nu, achteraf, nog gaan betalen voor het afgelopen jaar? Dan ben ik blijkbaar toch wel verzekerd....dan kan het dus ook zonder bijdrage.... Mevrouw was niet zo blij met mij en had er duidelijk niet zoveel zin meer in, maar ze heeft een goede cursus 'klantvriendelijkheid' gevolgd.
Nou ja, ik snap echt wel dat ik moet betalen, het is mij inderdaad, na alle toestanden, niet opgevallen, dat wij al zolang niet hebben betaald, maar ik draai nu dus wel op voor de zoveelste fout van de CVZ en ik kan er zelf achteraan om die fout weer recht te zetten, want dat kan het CVZ ECHT niet zelf...
En oja, die mevrouw zegt, dat ik er ook echt nog wel achteraan moet bellen om een verhuizing door te geven, dat gaat volgens haar dus echt niet vanzelf door de Menzis....AAAAAAAAAAAHHHHHHHHH!!! Pffff, ben ik blij dat ik toch nog even gebeld heb zeg...ik ben natuurlijk niet blij met alles wat hierboven staat, maar je zult dit gedoe maar krijgen op het moment dat je in Oostenrijk bent.....dan liever nu!

Geen opmerkingen: