vrijdag 1 juni 2012

Schultüte, Familienkasse, verzekeringen, lego etc.!

Woensdagavond heeft Erik de Schultüte voor Luuk gemaakt. Dit is dus een grote 'puntzak' van dik karton, die wordt gevuld (door de ouders) voor hun toekomstige schoolkind...met andere woorden, Luuk zit in het laatste Kindergartenjaar en gaat na de zomervakantie naar de basisschool, dat wordt (in elk geval) in Duitsland vrij groots gevierd, compleet met kerkdienst en al. Bij de afsluitende kerkdienst krijgen de toekomstige schoolkindjes de Schultüte uitgereikt (leeg) en bij de 'beginnende' kerkdienst, aan het begin van het schooljaar, wordt de Tüte gevuld opnieuw aan de kindjes gegeven. Het feest hiervan kun je eigenlijk het beste omschrijven als in Nederland bijvoorbeeld een  Eerste Communie (kath.). De Schultüte voor Jordy heb ik toen geknutseld en dit keer is Erik dus aan het knutselen geweest op school.
Wij nemen de Schultüte gewoon mee naar Oostenrijk, want met de uitreiking ervan zijn we al weg en om voor Luuk alles 'gewoon' door te laten lopen, hebben we 'm wel geknutseld en bekijken we in Oostenrijk wel, of aan het begin van het jaar daar ook officieel een Tüte wordt uitgereikt, zo niet, dan doen we dat gewoon zelf!!

Inmiddels is er weer het een en ander geregeld. De Familienkasse doet prima haar werk en heeft dus een afsluitende nota gestuurd (gelijk bijgewerkt tot eind juni), dus die heb ik gisteravond gelijk betaald. Ik heb de verzekeringsmaatschappij in Oostenrijk gebeld in verband met een Hausratversicherung (inboedel) en een Haftpflicht (weet zo geen nl benaming, maar voor als de kids of wij schade aanrichten aan andermans spullen) en met de meneer kort gesproken, zodat ik nu weet wat ik wil weten.
Ik heb de Krankenkasse een brief gemaakt, waar de meneer om gevraagd heeft. Gisteren ben ik bij de bank in het dorp geweest en heb toch voor de laatste weken internetbankieren aangevraagd. Ik wilde eerst de rekening opzeggen voordat wij hier weg zouden gaan, maar ik heb niet nagedacht bij de afsluitende nota's van bijvoorbeeld elektra en water, telefoon etc. Dat is dus in orde gemaakt, gelijk ook de rekeningen van de jongens leeggehaald en opgeheven, het saldo kan ik inmiddels naar Oostenrijk overmaken.

Morgen heeft Thijs weer zwemles en zondag hebben we verjaardag van ons neefje, hij wordt vijf! Verder zullen we in het weekend de lego treinbaan 'afbreken' en inpakken, die staat nu nog bij Jordy op de slaapkamer, op een hele grote tafel en om niet op het laatst alles snel in dozen te hoeven smijten, maar alles netjes in te pakken, beginnen we daar dit weekend mee. Volgend weekend is dan de Märklin-treinbaan aan de beurt.

En nu ga ik strijken, stoffen stofzuigen!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Karin,

Schultüte hebben ze hier in Oostenrijk ook.

Vorig jaar had Peter die zelf op de Kindergarten geknutseld en toen hebben wij die de 1e schooldag weer gevuld. Peter dacht dat hij die ieder jaar ging krijgen :) maar dat is dan weer niet zo.


Groetjes Corine