zondag 18 november 2012

Pepernoten en Kerststol en een grot...

Het deeg voor de pepernoten had ik vrijdagavond al klaar gemaakt, ik had gelezen dat de kruiden er dan lekker in kunnen trekken, als je het een avond van te voren klaar maakt. Zaterdagochtend na het ontbijt zijn we dus gelijk begonnen! Twee bakblikken vol pepernoten hebben we gemaakt!
Een klusje wat de jongens toch nog wel tegenviel...

Ik had gezegd dat ze de balletjes niet te groot moesten maken, maar dat bleek
toch nog wel lastig

het schiet al mooi op!

deze kunnen de oven in!

hahaha, ze zijn in de oven flink gerezen!
De pepernoten zijn lekker geworden, ondanks de niet officiële speculaaskruiden. Natuurlijk zijn ze 'anders', maar wel lekker! De volgende keer alleen dus de bolletjes nog kleiner maken!

Nadat ik eerst de ravage van de pepernoten op had geruimd, ben ik begonnen om het brooddeeg voor de kerststol te maken! Het recept heb ik van het internet geplukt, dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
Zo zag de stol eruit, voordat deze de oven in is gegaan...

...en zo toen deze eruit kwam!

Hier is de stol helemaal klaar!
Zo ziet de stol er van binnen uit.
Het is niet zo'n hele 'hoge' stol geworden. Ik heb 'm te lang gemaakt, het voorbeeldje op internet was een stukje korter en daardoor ook hoger. Het rijzen is niet helemaal zo gegaan als ik gehoopt had, ik heb voor het eerst nu verse gist gebruikt en ik betwijfel of het gewicht van de gist dat vermeld stond, voor droge gist of verse gist was. Er zit ook wat teveel spijs in, terwijl ik al 250 gram minder heb gebruikt als dat bij het recept stond! De smaak valt mij trouwens 100% mee! Hij is alleen iets aan de drogere kant, dus ik wil nog even nakijken hoe ik 'm de volgende keer wat 'smeuiger kan krijgen...maar dat maakt verder allemaal niets uit, dit was de eerste keer dat ik een stol gemaakt heb en we vinden het allemaal lekker!

Hahaha, vanmorgen Thijs....
''Mama, is dat die grot die jij gemaakt hebt?''
Ik: ''Waar heb je het over?''
''Ja, die grot die jij gisteren gebakken hebt, die met die spijs erin!''
Ik ben even aan het denken gegaan en had toen door dat hij het over de stol had...en toen viel het kwartje bij mij! Hier in de berg zijn allemaal Stollen...en hij heeft natuurlijk gisteren tijdens het maken van de stol, de hele tijd aan de Stollen in de berg gedacht...die op grotten lijken!!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er goed uit. Volgende week koekjes bakken voor de advent? Die opmerking van Thijs vind ik trouwens geweldig.
Groeten van Josina

Anoniem zei

Hoi Karin,

Ziet er goed uit hoor. Deeg met vulling rijst altijd minder door de vulling. Had je de rozijnen wel laten wellen?

Groetjes Corine