vrijdag 29 maart 2013

Recept Hefezopf

Even helemaal wat anders! Er werd mij gevraagd om het recept van de Hefezopf te vermelden, dat doe ik graag, want de smaak was helemaal goed!!
Hier komt het, het recept voor het formaat Hefezopf wat ik heb gebakken, even ter herinnering, deze bedoel ik:
Het recept:

500gr. meel
60gr. boter
60gr. suiker
7gr. zout
35gr. hefe (gist) (dit is de hoeveelheid voor verse gist, ik heb 1,5 pakje droge gist gebruikt)
200ml melk
1 ei

1) Alle ingredienten in de keukenmachine geven (of kneden met de hand, kan ook) en minstens 8 minuten kneden. (is het deeg te nat, wat meer meel gebruiken, deeg te droog, wat water of melk erbij)
2) Deeg tot een ronde bal vormen en zo'n 20-30 minuten laten rusten in een afgedekte kom, op een warme plaats. (ik dek altijd af met folie en de kom waarin ik laat rijzen, smeer ik altijd wat in met een dun laagje olie).
3) Het deeg weer goed doorkneden en vormen tot het gewenste brood en op een ingevette bakplaat leggen, afdekken met wat folie en weer op een warme plaats laten rijzen, zo'n 30-40 minuten (langer mag altijd, ik laat het al snel bijna een uur rijzen).
4) Vervolgens heb ik het brood ingesmeerd met gesmolten boter en toen gebakken in een voorverwarmde oven op 220 graden (boven en onderwarmte) en naar gelang de grote 10 tot 40 minuten. Zodra het brood uit de oven komt, weer een keer insmeren met gesmolten boter.
Zelf zet ik, bij het bakken van elk brood, een ovenvaste schaal met water op de bodem van de oven, dit om het vochtgehalte in oven wat op te schroeven...

Je kunt hier ook heel goed voor de pasen van die eendjes van maken, met zo'n rozijntje als oog.

De Hefezopf die ik heb gemaakt, heb ik 30 minuten laten bakken en toen gecontroleerd met een prikker en hij was al gaar.

Nou, ik wens jullie veel plezier ermee!! Het is uiteindelijk een zoetig brood en van het model wat ik heb gemaakt, kun je heel handig stukken afscheuren....wij gebruiken voor een Hefezopf nooit een mes om te snijden.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekkerrrrrrrr!!!!!!! Als de keukenmachine het weer doet ga het proberen. Gisteren met de hand brood gekneed en nu zere duimen hahahaha. Dus toch machinewerk voor mij.
Groetjes van Josina.

Liesbeth zei

Oh super!! Bedankt om het te delen.Ik ga er morgen werk van maken!!