vrijdag 11 april 2014

Beduusd, tuin en Osterhase

Wat een ochtend... ben een beetje beduusd en ik zeg gelijk maar even waarom, ik hoorde net (het is nog niet officieel bevestigd, maar ja, we leven in een dorp...) dat onze huisarts is overleden vanochtend! De beste man genoot net een paar dagen (sinds 1 april) van zijn pensioen, al bleef hij zijn praktijk nog wel draaiende houden, maar dan alleen nog maar Privat en niet meer over de Krankenkasse. En dat dit... Niet leuk! Ik had het net nagevraagd bij onze verzekering, maar wij mochten gewoon naar onze eigen huisarts blijven gaan, omdat wij Privat verzekerd zijn, al wilde ik even een bevestigend antwoord van de verzekering hebben wat de huisarts betreft. Tjee...het fijne zullen we nog wel horen, maar de Mädelsapp staat roodgloeiend... iedereen was bij deze huisarts, de meeste al vanaf hun geboorte...

Blijkt maar weer: Geniet van het leven!! Geniet van de dag alsof het je laatste kan zijn!

Tja, dan laat mij het maar 'gewoon' weer eens in de rug hebben...
Gisterenochtend, nadat ik het huis enigszins aan kant had, ben ik de tuin in gegaan. Het stukje tuin bij de voordeur, aan de zijkant, dat is een rottig stukje tuin. Niks wil er goed groeien, de bloembollen zijn zeker de helft kleiner als in het andere stukje tuin, heide gaat er kapot, de grond zit er boordevol wortels van de begroeiing die er staat sinds waarschijnlijk een jaar of 30... met de hark kom je er dus niet door en na de winter waren er weer eens duizenden kleine steentjes naar de oppervlakte gekomen >>zucht<< Ik was gewapend met emmer, hark, bladhark en wilde aan de slag gaan, onkruid eruit, steentjes bij elkaar proberen te harken...ik werd met de minuut chagrijniger: het zag er gewoonweg niet uit! Mijn oog viel toen op de nieuwe zakken boomschors, bedoelt om mijn rotstuintje mee aan te vullen...en ik zag toen de berg stenen die we verzameld hebben voor de toekomstige volgende rotstuin...tja...
Uiteindelijk heb ik de boom die er staat flink teruggesnoeid, de bodembedekker wat teruggehaald, onkruid weg, middelgrote stenen er naar toe gehaald en geplaatst en twee zakken met schors erin verdeeld...en klaar! En ik ben trots! Het staat weer netjes! En ik vind het aangezicht wel zó mooi, dat ergens in de zomer ook het andere tuintje op die manier gedaan wordt, alleen daar kan ik er dan worteldoek onder doen, wat bij dit stukje niet mogelijk was, omdat het te schuin is en anders mijn schors weg zal gaan rollen.
En dit is het resultaat:


Helemaal in orde is het nog niet, maar voor nu ben ik er tevreden mee!

Tja en toen ging ik aan het einde van de middag naar binnen, ik ging zitten en BAM, daar was mijn rug! Ik was er al bang voor, maar dit was wel opeens redelijk fel. Alles dus verder met voorzichtigheid, maar fijn is het niet, ik heb het gisterenavond tot 21.30u volgehouden en toen kon ik echt niet meer zitten, hangen, van de ene bil op de andere, onderuit gezakt, benen opgetrokken...niks werkte meer, dus ik ben naar bed gegaan en gelukkig was ik ook wel moe genoeg om aardig vlot in slaap te vallen. Na een nacht met gewoel en gedraai, ben ik vanmorgen redelijk opgestaan. Het voelt nu haast als spierpijn, al begint het naarmate de uren verstrijken wel wat meer te irriteren, dus ik denk dat ik er straks wel even iets voor neem... en toch ben ik blij met mijn tuin :-) , al heb ik er vandaag dus de vrijdagse wandeling voor moeten afzeggen!

Vandaag komt op de Kindergarten de Osterhase...hahaha, toevallig werd deze net naar binnen gedragen, heel stiekem, toen ik nog buiten bij de Kindergarten stond te kletsen. Ze mogen namelijk een echt konijn lenen, die dan in de groep op de grond gezet wordt en de kinderen zitten er dan in een grote kring omheen...en echt waar, ieder kind gelooft zo'n beetje dat dit konijn de geknutselde mandjes mee heeft genomen de dag ervoor en dat dit konijn ze gevuld heeft en vandaag weer mee heeft genomen...zo zielig...zelfs Thijs, die eigenlijk wel weet, dat er geen Osterhase bestaat, want dat is hier vaker ter sprake gekomen, was zelfs helemaal opgewonden en rende bijna naar de Kindergarten vanochtend...hij meende zelfs ergens hasenoortjes te hebben gezien...
(even ter verduidelijking, een konijn wordt hier in Oostenrijk een Hase genoemd...wij hebben dus geen konijnen, maar hazen :-) en zo noemen wij ze eigenlijk ook onderling)

1 opmerking:

huis tjokvol zei

o ja wat een vreselijk nieuws van de huisarts,dat slaat dan in als een bom he in zo,n gemeenschap.
en wat naar joh van je rug hopen dat het snel over gaat.

fijn weekend.

liefs yvonne