vrijdag 23 mei 2014

Schnuppertag, bodembedekker en hoestsiroop

Thijs heeft gisteren zijn Schnuppertag in de Volksschule gehad. Hij mocht, samen met alle andere kindjes die na de vakantie in de Volksschule komen, een paar uurtjes meekijken! Thijs krijgt straks Jordy zijn schooltas, deze is namelijk nog helemaal goed en mooi en ook heel! Ik had al met Jordy afgesproken, dat Thijs op deze dag de schooltas ook mee mocht hebben. Jordy zijn spullen in een rugtas gepakt en zo kon Thijs met de schooltas op de rug naar de school, net echt! Thijs vond het enorm spannend en had er echt zin in! Hij heeft ook zijn nieuwe sporttasje in de grote tas gepakt en nog wat spulletjes meer waarvan hij dacht dat hij ze misschien wel eens nodig zou kunnen hebben. En zo ging Thijs gisterenochtend op weg, eerst naar de Kindergarten en omdat Erik naar het ziekenhuis moest, kon Erik ook mee om Thijs weg te brengen:



Thijs kwam uiteindelijk vol verhalen terug. Hij heeft het geweldig gehad, ze hebben ook echt wat leerstof gedaan, ze hebben wat gesport, de school bekeken...en Thijs zat naast Jordy! De oudere broers/zussen mochten de jongere broer/zus begeleiden, leuk hoor! Thijs heeft geluk, er zijn na de zomervakantie zoveel nieuwkomers op de school, dat de klas gesplitst wordt naar twee kleinere klassen!

Bij Erik was de controle goed! Ze hebben naar de vinger gekeken en gevoeld. De nagel zal eraf gaan, die laat al wat los, maar de nieuwe nagel zal eronder door groeien. Het nagelbed (zo heet het geloof ik) is namelijk precies onder de huid boven de nagel, gebroken... Erik moet alleen straks weer in de gaten houden, dat als de nagel eraf gaat, dat er geen nieuwe ontsteking bij komt.

Gisteren ben ik begonnen met de ''Hügel'' zoals wij het noemen. Een Hügel is een helling en daar hebben we er dan wel meerdere van, maar dit is de Hügel achter het huis...daar waar de graafmachine afgelopen najaar bezig is geweest. Deze Hügel is gebruikt om het zand en de stenen voor het uitgraven, op te leggen...vervolgens is het er weer af gehaald en de Hügel weer enigszins glad gemaakt... Tja, deze Hügel was toch al niet handig met grasmaaien, net te schuin. Met de Sense (kantenmaaier), is het een flink karwei waar veel tijd in gaat zitten. Ik had inmiddels bij meerdere mensen gezien (o.a. onze buren), dat ze een Hügel laten begroeien met een bodembekker en dan eentje waar je over een paar jaar ook gewoon overheen kunt lopen en waar je jaarlijks een keer de snoeischaar overheen moet halen. De bodembedekker zorgt ook voor stevigheid aan de Hügel, wat ook niet in het geheel onbelangerijk is! Ik had namelijk al wel gemerkt, dat sinds het meeste gras eraf is, de stevigheid ook niet meer geweldig is, steeds als je eroverheen loopt, zakt er wat van het zand naar beneden...
Tja en dan. Om voor zo'n Hügel allemaal bodembedekkers te kopen, is nogal aan de prijzige kant...planten en bloemen zijn hier nogal duur in het algemeen. En dan mag je ook nog hopen, dat het aanslaat en niet dat het allemaal dood gaat! Ute kwam met de tip om allemaal stekjes te poten. Zelf heeft ze ook zo'n bodembekker en ze wist ook dat Karin er eentje heeft! Vandaar dat het gekomen is, dat ik van beide al een flinke lading ''snoeiafval'' gekregen heb. Ook van onze eigen bedekker die bij de voordeur groeit, had Erik een emmer afgesnoeid.
Gisteren ben ik dus begonnen met een lijn gras afsteken, netjes harken en vervolgens de stekjes inpoten...pffffff, het is een hels karwei moet ik zeggen, maar ik heb het er voor over! Ik wil het groen hebben! Erik had woensdagavond al een klein stukje gras weggehaald en ik ben daarmee verder gegaan, vandaag ook weer en ook met het inpoten en steeds maar weer nat houden. Waarschijnlijk zal de helft van de stekjes het niet overleven (wisten anderen uit ervaring te vertellen), maar als de andere helft dan hun best doet, hebben wij over een paar jaar een dichtbegroeide helling!!

Hieronder zie je het begin:



Tja, een letterlijk begin, want hieronder zie je de donkere vlek in het zand, daar zitten de stekjes...de rest van de Hügel moet nog... De bovenste graslijn (onder de heg) laten we nog even zitten, voor de stevigheid van de bodem, zodat niet straks met een flinke bui regen de hele Hügel naar beneden rolt:

Het vlakke deel, direct achter het huis, daar heb ik een paar weken geleden gras gezaaid en heel langzaam begint het er gelukkig door te komen. Dit is namelijk een kant van het huis, waar weinig zon komt. Wel op de Hügel, maar niet direct op het vlakke deel.

Vanmorgen heb ik nog wel lekker gewandeld, ook dit keer weer samen met Burgi en Gerhard. Ze hebben mij weer een deel van de Erzberg laten zien, wat ik nog niet kende! Mooi en ontzettend leuk! Burgi vertelt er verhalen bij, verhaaltjes van vroeger en ze weet veel van bloemen en planten, ze weet waar je welke thee van kan koken, welke thee dan weer goed is voor de maag en zo verder. Ze heeft me ook verteld hoe je een hoestsiroop kan maken, dat deed haar oma vroeger al en zij heeft het ook altijd gedaan voor haar kinderen. Ze liet zien wat ik ervoor moet plukken en hoe je het moet maken en dat ga ik echt doen ook!! Volgens haar is het een hoestsiroop wat alle kinderen ook lekker vinden en het daardoor ook willen nemen! O, ik heb er nu al zin in om het te maken!! Ik moet er alleen even weer voor de Erzberg op, maar dat lukt dit weekend hopelijk nog!! Erik heeft morgenvroeg namelijk nog cursus, net als vandaag en ook komt morgen het aquarium :-) en ik ga nog met Ute planten ophalen bij een bekende van haar...maar eens zien dus wanneer het er van komt!

Geen opmerkingen: