zondag 22 april 2012

Duitse en nederlandse gebruiken

Nou, gisteren het Konfirmationsfeestje gehad...en ik moet zeggen, dat is toch best wel apart eigenlijk! Vanuit de Nachbarschaft hadden we een bosje bloemen geregeld (voor een griet van een jaar of 13...) en ik had een kaart met wat geld meegenomen. Ik had inmiddels al gehoord dat het eigenlijk gebruikelijk is, dat je vóór de Konfirmation de envelop met geld afgeeft...dat wist ik dus niet, vandaar dat ik 'm gisteren mee had.
Ik ben maar achterin de rij (we hadden een verzamelpunt met de buurvrouwen) meegegaan naar het huis toe en bij binnenkomst kregen zowel de vader als de moeder dus een hand met een ''Danke für den Einladung'' en het meisje een hand met ''Herzlichen Glückwünsch''. We waren uiteindelijk met 8 buurvrouwen en het gezin zelf. De eettafel was heel chique gedekt met een wit kleedje, koffiekopjes, theekopjes  en gebaksbordjes met een restaurant-gevouwen servetje erop...drie enorme zelfgebakken taarten en een zelfgebakken cake erop, allemaal al in punten gesneden...er brandden een paar kaarsjes...tja, dit is gewoon niet echt zoals we dat gewend zijn! Iedereen bleef heel statig zitten en liet zich echt door de buurvrouw bedienen...zij en haar man schonken koffie en thee en toen ging de buurvrouw het hele rijtje langs met welke taart je wilde hebben....na een poos werd en weer koffie en thee geschonken en ook werd het hele rijtje weer langs gegaan voor een stuk taart en ik had echt het idee dat mensen uit beleefdheid nog een stuk namen...ook een derde keer hetzelfde, maar toen durfde bijna iedereen wel te zeggen, dat het heerlijk was, maar dat ze de buik vol hadden. Daarop werd de hele tafel leeggeruimd en werden er glazen neergezet en iedereen kreeg wederom een klein bordje bij het glas...ik had geen idee wat je daarmee moest doen of dat er iets op kwam, maar ik kwam er al snel achter. De hele tafel werd wederom volgepoot met schalen met chips, nootjes en chocolade, de flessen drinken werden op tafel gezet, maar ook nu liet iedereen zich weer bedienen door de buurvrouw. Toen zag ik dus de eerste buurvrouw een handje vol nootjes pakken en die op het schoteltje bij het glas leggen...vanaf dat schoteltje werd er dus gegeten en niet vanuit de schalen...weer wat geleerd!!
Tja, dan ben ik bang dat ik toch wel iets makkelijker ben....zelfbediening: de taart staat op tafel, pak maar waar je zin in hebt! Het eerste kopje koffie netjes inschenken en het tweede staat in de thermoskan op tafel...waarschijnlijk is dat hier 'not done'.
Tja, de gespreksonderwerpen zijn natuurlijk wel veelal gelijk, al was het niet echt 'mijn ding', ik ben de jongste in de hele buurt en de gesprekken gingen veelal over ziektes en recepten...Ik ben er, ben ik bang ook vrij nuchtiger over bepaalde zaken, bijvoorbeeld over een vrij 'gezette' buurvrouw, die het heel erg vind dat ze tabletten moet slikken tegen de suikerziekte en dit angstvallig strak in de gaten houdt, omdat ze bang is ledematen te verliezen, maar die vervolgens een paar heerlijke recepten opnoemde, waar toch overal zeker twee pakjes slagroom en een paar schepjes suiker in moesten...
Ach, ik heb dit nu ook weer eens meegemaakt, maar ik vond het toch wel heel statig allemaal.

Grappig is wel, dat er ook een aantal nederlandse gebruiken naar voren kwamen. Een buurvrouw was er heel erg verbaasd over, dat als je in Nederland om water vraagt, je dan 'gewoon' water uit de leiding krijgt!!! Nou, dát is toch raar!!!!! De ene buurvrouw viel hier de mond ook van open: ''echt?!?!''. Ik begon daarop te lachen en kan dan de nederlandse manieren een beetje uitleggen, tja en dan zijn wij 'Nederlanders' natuurlijk wel weer heel apart! Het onderwerp kwam ook op pannenkoeken bakken, de ene kreeg alleen dikke pannenkoeken voor elkaar, bij de ander vielen ze altijd uit elkaar en bij de derde werd de spek in de pannenkoek nooit zo lekker...hahaha, ook daar kon ik dan weer het één en ander over uitleggen en zelfs tips geven en dat er in Nederland ook al heel erg lang een speciale pannenkoekenpan te koop is, nou, daar hadden ze nog nooit van gehoord, maar ze willen 'm graag zien en ook hebben!

Geen opmerkingen: