zaterdag 3 november 2012

Kürbissuppe

Gisterenmiddag hebben we dus Kürbissuppe gemaakt!! Jordy vindt het ontzettend leuk om mee te helpen met voorbereidingen, dus hij struinde het aanrecht af, zag de wortels en vroeg of hij die mocht snijden, natuurlijk! Zelf heb ik eerst een hele lading prei gesneden, hahaha, niet allemaal voor de soep, maar vooral ook om in te vriezen. Prei is hier nogal duur...vaak betaal je, bij verschillende supermarkten €2,99 PER prei...het was deze week in de aanbieding, dus ik heb flink ingeslagen!

Het recept voor de soep is eigenlijk een samenraapsel van verschillende recepten, mijn vader had al verteld hoe ze in de horeca de pompoensoep klaarmaken, met dat in het achterhoofd en het zoeken op internet naar verschillende recepten, heb ik er een aantal doorgenomen en uiteindelijk die ingrediënten genomen, die mij wat leken...ook met het bereiden, heb ik deels de recepten gevolgd en deels op gevoel gedaan...


pffff, ik wist niet dat er in een pompoen zóveel pitten zaten! Wat een bende!!

Een kilo pompoenvlees, dat leek me wel genoeg voor de soep!

Het is gelukt om de pompoen netjes uit te hollen
 
Eerst wat olie in de pan en de ui, prei en pompoen 'aanfruiten', wat later de wortel
erbij en deksel op de pan. Na 5 minuten de bouillon erbij en 20 minuten laten
koken en vervolgens pureren... en afmaken met kruiden, crème fine en wat
peterselie

de bouillon heb ik voorbereid op de Etagenheizung

toen Erik terug was, hebben de heren zich vermaakt met de pompoen...

...met dit als resultaat!!! Oké, iets te laat, maar dat maakte ze niets uit!



En dan het resultaat van de noeste arbeid....
de Kürbissuppe!!







































Tja, hoe smaakt de soep...allereerst, als je de pompoen snijdt, komt er een geurmengelmoes van komkommer en watermeloen naar voren...hahaha, tijdens het snijden, zei Jordy: ''ik denk niet dat je daar lekkere soep van kunt maken...''
Maar goed, de uiteindelijke smaak, moet je er toch echt zelf aan geven door kruiden en cremefine (soort creme fraiche) toe te voegen. Ik heb er peper, zout en kerrie aan toegevoegd en achteraf had er nog meer doorgemogen. Ik heb meerdere keren geproefd, maar dan weet je het op een bepaald moment gewoon niet meer. Het was niet vies, Erik en ik hebben een tweede keer opgeschept, maar wij kennen die hele smaak gewoon niet en dan moet je er aan wennen. Jordy en Luuk vonden het niet lekker (Thijs eet nooit soep...al vanaf zijn eerste vaste hapjes niet...), al heeft Luuk wel netjes zijn bordje leeggegeten. Ik had er toast met geraspte kaas bij gedaan, om er iets bij naast te kunnen eten, want de soep zelf is natuurlijk volledig gepureerd...
We hebben het resterende in de vriezer gedaan, dus zo erg was het niet!

Geen opmerkingen: