dinsdag 14 mei 2013

Dames, schoorsteenveegsters, container...

De dames zijn klaar!! Vanmiddag rond de middag hebben ze de boel opgeruimd, voor het einde van de week wordt de grote steiger opgehaald, maar de twee etages zijn klaar...heerlijk! Voor de kelder komen ze nog een keer weer terug, maar dat wordt later, wanneer precies, dat hoor ik nog...waarschijnlijk moet ik daar zelf achteraan bellen. Donderdag komt de monteur om de oude keldervensters eruit te halen en vrijdag worden de nieuwe vensters en de deur geplaatst.

Verder zijn er vandaag twee schoorsteenveegsters geweest! Gisteren werd ik gebeld door de chefin zelf, of ik vandaag in huis was, zodat ze de schoorsteen konden ''picken''. Vanmorgen om 9.00u stonden de twee veegsters voor de deur, eerst de zolder op om voorbereidingen te treffen, toen de keuken in om de Etagenheizung even af te dichten en met een natte handdoek af te dekken, vervolgens de kelder in om het luikje onderin de schoorsteen met tape af te dichten...de ene bleef op zolder en de ander klom het dak op om van daaruit te beginnen. Het geluid viel mij enigszins mee, maar je kon flink wat rommel naar beneden horen vallen. Bij elkaar zijn ze zeker een uur bezig geweest en toen de hele boel weer opruimen en nakijken. Daarna hebben we gezamelijk een bak koffie buiten gedronken. Ik had de chefin alleen nog maar aan de telefoon gesproken, een paar keer inmiddels en de eerste keer toen we hier nog niet zo lang woonden, gewoon om navraag te doen hoe het er met de schoorsteen en het rookkanaal voor stond. Nu konden we 'live' kletsen en het was gezellig, een spontane vrouw, net als de 'gewone' schoorsteenveegster. Het is wel apart, je verneemt heel duidelijk het 'rangverschil' tussen de twee...de chefin is de chefin, wel heel vriendelijk, maar de veegster die normaal komt, was nu toch wat rustiger en wilde zelfs geen thee drinken (wat ze normaal doet) maar nam nu koffie, omdat haar chefin dat ook drinkt...ook al zei ik, dat ik de waterkoker bij de hand had, maar nee: ''Die Chefin ist heut a dabei...''
Maar goed, de gezelligheid eindigde ermee, dat wij onder elkaar hebben afgesproken elkaar gewoon bij voornaam te noemen!

Vanmiddag is de container opgehaald! Gelukkig voor de jongens konden ze het dus zien en dat was voor Jordy helemaal geweldig, hij heeft alles goed bekeken en hield alles goed in de gaten...maar goed, hij is weg! Gelijk na het huiswerk van Jordy en Luuk ben ik naar buiten gegaan en heb, net als gisteren, weer heel wat in de tuin gedaan. Bij de nieuwe parkeerplek moest nog wat aarde op en gras gezaaid worden, nog wat stenen bij het nieuwe 'rotstuintje' op de helling ernaast en nog wat ''onkruid'' in de vorm van bloemetjes er tussen gepoot. Het zijn onder andere wilde viooltjes, heb ik me laten vertellen en nog wat andere soorten, hetzelfde soort die ik vorig jaar in de gewone tuin heb geplant en die het nu heel goed doen en in volle bloei staan, hihihi, shoppen in eigen tuin dus!
Verder vanmiddag flink met de bladhark rond het huis geweest...de dames hebben hier en daar wat gruis en steentjes achtergelaten, net als rond de container, dat wat ernaast is gevallen. Nog een bodembedekker teruggesnoeid, wortels uit de grond getrokken...ach en nog zijn er duizend dingen te doen in de tuin...
Vanavond toen de jongens in bed lagen en Erik nog op de slaapkamer bezig was bij de uitgeslagen muur, om daar de boel weer netjes met gips glad te maken, ben ik toch nog maar weer even naar buiten gegaan...achter het huis, waar alle steenpuin de hele winter heeft gelegen, moest ook nog flink met de bladhark geharkt worden voor de laatste rotzooi, tevens ook om mos uit de grond te trekken op die manier. Ook heb ik de geul die Erik gegraven heeft voor de wateroverlast, nu toch maar weer dichtgegooid...in het najaar laten we een graafmachine komen om de boel goed uit te graven en maatregelen tegen het water te nemen, maar daar is nu simpelweg de tijd niet meer voor...gelijk heb ik de boel enigszins gelijk gemaakt en ook nog gras gezaaid...dan hoef ik daar morgen niet nog eens bij!

Oja, Erik heeft de ren voor de konijnen vanmiddag ook nog veranderd. Dat was ook al de bedoeling, maar het moest 'alleen' nog even gebeuren. Het is nu geen hele grote deksel meer, maar een kleinere, voor de jongens makkelijk te hanteren, deksel...

Nou ja...van verveling nog lang geen sprake dus...al ben ik wel blij, dat na deze week we niet meer constant 'vreemde' mensen om en rond en in huis hebben...het werkvolk bedoel ik daarmee. Het werkvolk loopt hier, met onderbrekingen natuurlijk, al vanaf begin maart... Je houdt constant natuurlijk rekening met ze, zet koffie en thee, beantwoordt hun vragen of maakt een praatje, dan zijn ze er een dag, dan weer een paar dagen niet en al die tijd hun spullen in onze garage en een steiger bij het huis en al die tijd wordt er nog ''gesmeerd'' rond het huis. Steeds vreemde mensen op je eigen toilet... Voor de kelder verwachten ze een dag of drie nodig te hebben, dus dat is te overzien...als ze drie dagen achter elkaar komen dan...

En nu wordt het tijd, dat we gaan slapen...het op tijd naar bed gaan, lukt gewoon maar niet!!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Moeten jullie niet naar het songfestival kijken?

Liesbeth zei

Het schiet daar toch lekker op hé! Nog enkele weken en de eerste gasten staan zeker al voor je deur??

Anoniem zei

Nee vervelen hoeven jullie zeker niet. Ik denk wel dat je lekker slaapt na zo'n dag waarin je veel in de tuin bezig bent.
Groeten van Josina